Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Spółka w uśpieniu

Kurier Szczeciński, 2007-09-24
Pracownicy i kierownictwo Polskiej Żeglugi Morskiej mogą chwilowo odetchnąć. Zapowiadanej ustawy o nadzorze właścicielskim na razie nie będzie. W stan uśpienia przeszła więc spółka, która chciałaby wziąć udział w ewentualnej prywatyzacji tego państwowego przedsiębiorstwa. Załoga szczecińskiego armatora nie kryła, że woli, aby firma pozostała państwową. W takiej strukturze rada pracownicza ma większe uprawnienia niż rada nadzorcza w spółce. W Szczecinie zawsze więc z niepokojem reagowano na projekty przekształceń. Przykładem był konflikt, jaki parę lat temu wybuchł między resortem skarbu a poprzednim dyrektorem PŻM w związku z tzw. złotą akcją. MSP straciło kontrolę nad majątkiem, gdy walor ten został sprzedany spół-ce założonej przez menedżerów PŻM. Kierownictwo firmy tłumaczyło potem, że w ten sposób chciało uchronić przedsiębiorstwo przed wrogim przejęciem. Pojawił się wówczas pomysł zarejestrowania spółki pracowniczej, która w przyszłości stopniowo przejęłaby PŻM. I tak narodziło, się Polskie Przedsięwzięcie Żeglugowe z kilkoma udziałowcami na początek. Wojciech Jasiński, nowy minister skarbu państwa, w kwietniu tego roku dość enigmatycznie obiecał załodze, że resort widzi PŻM w dalszym ciągu jako przedsiębiorstwo państwowe i zapowiedział, że w najbliższej przyszłości nic w tym zakresie nie ulegnie zmianie. Przypomniał jednak także, iż obowiązkiem Ministerstwa Skarbu Państwa jest nadzór nad podległymi sobie przedsiębiorstwami. Obietnica była więc dość niejasna. Bo minister Jasiński stwierdził, że jego wizytę w PŻM należy traktować jako jeden z elementów dyskusji nad przyszłością szczecińskiej kompanii żeglugowej. Wkrótce, podczas majowego spotkania branży morskiej Herring 2007, wybuchła bomba. Szef resortu poinformował kierownictwo i załogę, że powstaje nowa ustawa o nadzorze właścicielskim nad spółkami z udziałem skarbu państwa oraz o przekształceniach własnościowych i firma zostanie jednak skomercjalizowana. Aktualnie obowiązujące prawo wyłącza z kategorii przedsiębiorstw, które mogą zostać skomercjalizowane, te, które 1 stycznia 2006 roku prowadziły działalność gospodarczą w zakresie międzynarodowego transportu morskiego. Jednak takiego wyłączenia nie przewiduje już projekt nowej ustawy, przyjęty 19 czerwca przez rząd. Otwiera więc on drogę do przekształcenia PŻM w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. Pierwsze czytanie projektu nowego prawa w Sejmie zapowiedziano po wakacjach i miałoby ono szansę wejść w życie z nowym rokiem. 28 czerwca odbyło się zgromadzenie wspólników spółki pracowniczej Polskie Przedsięwzięcie Żeglugowe. Dziś należy do niej ponad 800 osób z liczącej około 3 tysięcy pracowników załogi PŻM. 61 osób, które przybyły, interesowało się m.in. zaawansowaniem prac sejmowych nad ustawą o nadzorze właścicielskim. Pojawiły się obawy, że komercjalizacja będzie pierwszym etapem przed prywatyzacją. Ale, jak czytamy w informacji po ze-braniu, uznano, że pojawi się też szansa dla pracowników, którzy poprzez spółkę PPŻ będą mieli okazję stanąć do przetargu o dodatkowe - oprócz należących się im ustawowo - akcje. Życie jednak odwlekło wyrok: Sejm się rozwiązał i nie przyjął ustawy. - Tak więc nic się nie zmienia, choć trochę się niepokoiliśmy - komentuje Dariusz Litkiewicz, prezes Polskiego Przedsięwzięcia Żeglugowego. - Na razie spółka będzie istnieć i czekać, bo nie wiemy, co przyniesie przyszłość.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl