Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Przeliczanie falochronu

Kurier Szczeciński, 2007-09-10
Decyzja w sprawie finansowania projektu falochronu dla gazoportu w Świnoujściu miała zapaść w czwartek, ale być może stanie się to dopiero w tym tygodniu. Sprawa jest poważna, bo według ostatnich szacunków, ta budowla hydrotechniczna może kosztować aż 1,2 mld złotych. Falochron ma być sfinansowany w całości z pieniędzy budżetowych. Na początku budowla miała być skromniejsza i jeszcze w zeszłym roku kosztować miała 50 mln euro. Potem szacunki urosły do ponad 120 mln euro. Kilka dni temu dziennikarze dowiedzieli się, że powstanie falochron, ale o wiele większy Jego budowa może pochłonąć nawet 300 mln euro. Nic więc dziwnego, że minister finansów chce się bliżej przyjrzeć obiektowi, którego koszt powoli zbliża się do poziomu ceny terminalu lądowego, w którym będą zbiorniki na skroplony gaz i instalacje do regazyfikacji. Podczas niedawnej wizyty w Szczecinie minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk stanął po stronie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i uznał, że nie ma co ograniczać się do tańszego falochronu wyspowego i trzeba pójść śmielej, projektując gazoport z falochronem półwyspowym, który w przyszłości da możliwości rozwoju nowego portu zewnętrznego. I tak nowa budowla proponowana w ramach studium wykonalności (projekt zespołu ze szczecińskiej Akademii Morskiej) będzie miała aż 3 kilometry długości i 15 metrów szerokości. Dlaczego poszli na całość? - Ponieważ w opinii autorów studium wykonalności, falochron wyspowy nie spełniłby swojej roli. Będzie bowiem występowało zamulanie dna wskutek ruchu rumowiska. To natomiast spowodowałoby wzrost kosztów utrzymania portu - tłumaczył minister Gróbarczyk - My chcemy zainwestować raz a porządnie, na lata. Oczywiście, przy kosztach do zaakceptowania. Jego zdaniem, większa budowla pozwoliłaby np. zlokalizować w tym miejscu dodatkowo tzw. port schronienia. To miejsce odgrodzone od morza (falochronem); w razie konieczności przyholowuje się do niego np. tankowce po kolizji, z których wycieka ropa. W ten sposób ratuje się morze przed wielkim skażeniem. Tworzenie takich portów schronienia nakazuje Unia Europejska. Jednak procedury inwestycyjne morskiej części gazoportu są już opóźnione. Początkowo na projekt przeznaczono 15 miesięcy - Chcemy nadrobić stratę poprzez skrócenie procesu opracowywania dokumentacji - deklaruje minister Dzisiaj (10 września) minister chciał ogłosić przetarg na wykonanie projektu technicznego budowli osłonowej dla portu. Ale najwcześniej dopiero jutro będzie wiedział, czy stały komitet Rady Ministrów, w którym zasiadają szefowie poszczególnych resortów, pozytywnie zaopiniuje na posiedzenie rządu jego wniosek o pieniądze na projekt Jak się dowiedzieliśmy, falochron w całości będzie zbudowany za pieniądze budżetowe. 128 mln euro z funduszy unijnych, które wcześniej wpisano na ten cel, przeznaczonych zostanie na inne zadania. Jednak w Gdańsku wciąż mają nadzieję, że z powodu kosztów w Świnoujściu gazoport może jeszcze powstać na wschodnim Wybrzeżu. Ale szef resortu stwierdził, że to niemożliwe - również z powodu kosztów. - Z moich informacji wynika, że gdybyśmy chcieli przeprowadzić taką inwestycję w Trójmieście, to byłaby ona droższa. Grunt trzeba by tam było zagęszczać za pomocą mikrowybuchów i - co najgorsze - prace trwałyby znacznie dłużej niż budowa w Świnoujściu. Poza tym zaproponowano tam kilka kosztownych rozwiązań, jak budowa podwodnego rurociągu czy kawern, czyli podziemnych jam do magazynowania gazu - wyliczał min. Gróbarczyk.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl