Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Córki na swoim

Kurier Szczeciński, 2007-08-07

Jako pierwszy w kraju Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście sprywatyzował wszystkie portowe spółki. Ostatnią był Port Handlowy Świnoujście. W czasach PRL państwowy port był właścicielem terenów i jednocześnie przeładowcą. Po okrągłym stole nastąpiła komercjalizacja i w efekcie powstała spółka Skarbu Państwa. Podmiot ten jedną nogą był - w imieniu państwa - właścicielem nabrzeży, placów i magazynów oraz budynków. Drugą, poprzez udziały, które posiadał w powstałych spółkach przeładunkowych, zajmował się obsługą statków. Taka sytuacja nie sprzyjała rozwojowi konkurencji w porcie, obniżce cen za usługi i w efekcie przyciąganiu do nabrzeży frachtowców. Zarząd Portów miał do tego duże wydatki związane z utrzymaniem podupadającej infrastruktury portowej, co powodowało, że np. brakowało środków na unowocześnianie urządzeń przeładunkowych w firmach-córkach. Te z kolei były spółkami pracowniczymi i nie śmierdziały groszem na inwestycje. Ostatecznie sprawę przecięcia tej pępowiny miała załatwić ustawa o portach i przystaniach morskich z 1996 roku. Ale okazała się bublem. Potem były kolejne nowelizacje z terminem wyjścia spółki-matki z przeładunków do końca 2003 roku. Ale i to się nie udało. Ostatecznie ZMPSiŚ jako pierwszy port o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej sprywatyzował wszystkie swoje "córki". Sprzedane zostały udziały w firmie Portowe Centralne Warsztaty Mechaniczne firmie ProKonStal. Z kolei Drobnica Port Szczecin trafiła w ręce śląskiej firmy kolejowej PCC Raił ze Szczakowej. Resztę udziałów portu w Bulk Cargo (na Basenie Górniczym) kupiła Bulk Cargo. Z Kolei Port Handlowy Świnoujście przypadł grupie trzech firm - Odratrans, PTK Holding i Port Serwis. Wcześniej sprywatyzowały się Zakład Usług Żeglugowych i PUP Elewator Ewa.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl