Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport za państwowe

Kurier Szczeciński, 2007-07-30
Lądowa część gazoportu ma powstać przy gwarancjach lub nawet za pieniądze rządu - poinformował podczas ubiegłotygodniowej konferencji prasowej Janusz Catewicz, prezes portów Szczecin i Świnoujście. W ten sposób prezes przerwał spekulacje prasowe, czy inwestor, jakim jest Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, poradzi sobie z tą kosztowną inwestycją. Jak informowaliśmy, prawdopodobne koszty budowy zbiorników i instalacji do regazyfikacji skroplonego metanu poszły w górę w związku ze skokami cen materiałów budowlanych i robocizny. Tymczasem PGNiG ma napięty program inwestycyjny także w związku z zakupami kilku złóż gazu i ropy, jak też z zaangażowaniem w budowę dwóch gazociągów podmorskich. Jak powiedział Catewicz, budowa morskiego terminalu importowanego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu będzie składać się z prac w części lądowej (PGNiG) i wodnej, czyli portu. W skład drugiego elementu wejdą falochron, który sfinansuje Urząd Morski w Szczecinie (za środki państwowe) i estakada z rurą doprowadzającą do statków gazowców, co z kolei zrealizuje Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Natomiast odprowadzenie gazu z terminalu do sieci przesyłowej będzie zadaniem spółki Gaz-System. Tymczasem kraje bałtyckie i Polska nadal krytycznie oceniają tzw. gazociąg północny, którym Rosjanie chcą przesyłać gaz po dnie Bałtyku do Niemiec. Minister gospodarki Piotr Woźniak prowadzi konsultacje z krajami bałtyckimi w sprawie ewentualnego zastąpienia podmorskiej rury gazociągiem lądowym - poinformowało w zeszłym tygodniu biuro prasowe resortu gospodarki. Ostatecznego kształtu ma nabrać wspólne stanowisko ministrów gospodarki Estonii, Łotwy, Litwy i Polski. Na początku tego tygodnia ma ono zostać wysłane do Komisji Europejskiej. "Dokument dotyczy wspólnej realizacji studium wykonalności gazociągu Amber, z Rosji do Niemiec przez kraje bałtyckie i Polskę. Projekt ten stanowi alternatywę dla projektu Gazociągu Północnego. Zdaniem ministrów Polski i państw bałtyckich, Amber będzie znacznie tańszy od Gazociągu Północnego i przede wszystkim nie narusza unikalnego ekosystemu Morza Bałtyckiego" - czytamy z komunikacie resortu. Studium wykonalności projektu Amber zostanie sfinansowane ze środków Komisji Europejskiej.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl