Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Awantura o stocznię

Kurier Szczeciński, 2007-07-30
W czwartek odwołano przewodniczącego rady nadzorczej Stoczni Szczecińskiej Nowej reprezentującego państwowego właściciela. Drugi członek rady sam złożył rezygnację. W Agencji Rozwoju Przemysłu, która jest jednym z udziałowców szczecińskiej spółki, toczy się spór o sposób ratowania firmy, aby dotrwała do prywatyzacji. Przybrał on formę personalnych konfliktów i oskarżeń. Były już szef RN Stoczni Nowej - Zygmunt Grzesiak, na co dzień pracownik ARP, napisał nawet list do wicepremiera Przemysława Gosiewskiego. "Mając na uwadze napiętą, grożącą wybuchem społecznego niezadowolenia sytuację w Stoczni Szczecińskiej Nowej - informuje on - 20 lipca zarząd stoczni - zgodnie z przepisami KSH - wszczął procedurę przygotowywania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki", bo ta nie była w stanie zrealizować swoich zobowiązań finansowych. Grzesiak oskarża Brzezickiego, że ten 26 lipca na spotkaniu zarządu agencji i stoczni próbował nakłonić kierownictwo szczecińskiej firmy "do sfałszowania dokumentów finansowych spółki w taki sposób, aby wynik finansowy za I półrocze nie pokazywał rzeczywistej sytuacji spółki". Podobne zarzuty, ale swoim oponentom stawia prezes Brzezicki. - Dwóch członków zarządu ARP działa w kierunku upadłości SSN. To samo robił przewodniczący rady nadzorczej stoczni i dlatego został odwołany - mówi szef agencji. - Stwierdzenie, jakobym kazał fałszować dokumenty, to zarzut nieprawdziwy. Brzezicki wcześniej naciskał na członka zarządu agencji, Adama Stolarza (wiceprezes ARP), aby ten ustąpił z rady nadzorczej SSN. Zarzucił mu m.in. "specyficzne kontakty" z kierownictwem szczecińskiej firmy, co miało stwarzać możliwość pogorszenia się sytuacji spółki oraz nasilenie problemów finansowych ARP. Brzezicki miał też przekonywać Grzesiaka, aby ten ustąpił z przewodniczenia radzie nadzorczej SSN. Miał też poinformować pozostałych członków kierownictwa ARP, że jeżeli nie zdecyduje się ono na odwołanie szefa RN, to Grzesiak zostanie zwolniony z pracy, a zarząd agencji odwołany. Niestety, żaden z z pozostałych bohaterów konfliktu nie chciał się wypowiedzieć. Oświadczenie prezesa Brzezickiego przekazała nam natomiast rzczniczka ARP. Informuje w nim o powołaniu w miejsce Grzesiaka i Stolarza kolejnych dyrektorów z agencji - Karola Osadnika i Haliny Wysockiej. - Powodem zmian był brak wystarczającego nadzoru nad stocznią, a przede wszystkim niepoinformowanie właściciela o gwałtownym pogorszeniu się sytuacji finansowej SSN. Ze względu na brak przejrzystej polityki rachunkowości prowadzonej przez zarząd stoczni doprowadzono do sytuacji, gdy mimo niezmienionej kondycji finansowej jej ogląd uległ znaczącemu pogorszeniu - oświadczyła Sarzyńska. Według niej, byli członkowie rady nadzorczej SSN usiłowali także doprowadzić do udzielenia stoczni nielegalnej pomocy publicznej, ale rada nadzorcza ARP nie zgodziła się na to. W piątek w trybie pilnym odbyło się walne zgromadzenie akcjonariuszy ARP (minister skarbu państwa) oraz posiedzenie rady nadzorczej agencji. Nie wiadomo jednak, czy i jakie podjęto decyzje personalne. Na szczęście dla stoczni z obu skonfliktowanych stron płyną uspokajające deklaracje. Prezes ARP oświadczył bowiem, że spółka otrzyma pożyczkę 34 mln zł, a także dokapitalizowanie kwotą w przedziale od 100 do 200 mln zł. - Oznacza to, że sytuacja stoczni nie jest w żadnym wypadku zagrożona. Nie występują też żadne przesłanki do upadłości, a wszystkie zobowiązania ARP wobec spółki będą realizowane - deklaruje Sarzyńska.
 
Marek Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl