Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

CTL contra PKP - kolejne starcie

Namiary na Morze i Handel, 2007-07-20

CTL Logistics SA zamierza złożyć skargę do Komisji Europejskiej w związku z utrudnianiem i ograniczaniem działalności w zakresie kolejowych przewozów towarów przez PKP Cargo. Tym bardziej, że konflikty między największym polskim, prywatnym przewoźnikiem a państwowym monopolistę, nie maję końca. Po incydencie w terminalu przeładunku gazu w Podsękowie (do którego doszło w połowie czerwca br. - patrz: "Namiary 13/2007"), PKP Cargo wstrzymały, na polsko-rosyjskim przejściu granicznym, pociąg CTL z 36 kontenerami z częściami samochodowymi, który jechał ze Słowacji do Obwodu Kaliningradzkiego. Pociąg CTL Logistics wyjechał ze słowackiej Żyliny 30 maja br. Przewoźnik podpisał bowiem kontrakt na przewóz części z Żyliny do Czerniachowska w Rosji, z koreańską firmą Kia, która produkuje tam samochody, oraz z partnerami ze Słowacji i Rosji. Pociągi miały wjeżdżać do Obwodu przez przejście graniczne Żeleznodorożnyj - Skandawa. CTL zawarł także umowę z koleją kaliningradzką , umożliwiającą taki przewóz, ale - jak poinformowało CTL - przedstawiciel zarządu PKP Cargo zwrócił się do strony rosyjskiej o niepodejmowanie współpracy z prywatnym przewoźnikiem. Dlatego pociąg został zatrzymany na stacji Korsze. W tej sytuacji, koleje rosyjskie, powołując się na interwencje PKP Cargo, zasugerowały, aby do czasu otrzymania z polskiego Ministerstwa Transportu stosownej interpretacji umowy, przejazd przez granicę wykonały PKP Cargo. Głównym powodem wątpliwości strony rosyjskiej, odnośnie przyjęcia pociągu CTL, było pismo sygnowane przez Kazimierza Murawskiego, dyrektora PKP Cargo, do przedstawicieli kolei rosyjskich, w którym czytamy m.in.: "Chcę podkreślić, że współpraca transportowa kierownictwa kaliningradzkiej kolei z prywatnym przewoźnikiem narusza postanowienia funkcjonującego obecnie międzyrządowego porozumienia o kolejowej komunikacji przez przejścia graniczne". Umowa, na którą powołuje się PKP Cargo, pochodzi sprzed ponad 30 lat, gdzie zapisano, że partnerem polskim do przewozów z Rosją jest kolej. Jak wyjaśnił Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu, który sporządzał ekspertyzę przewozów kolejowych, poprzez "kolej" rozumie się obecnie wszystkich przewoźników. Tymczasem, do czasu wyjaśnienia sprawy, koleje rosyjskie, nie znając realiów polskich w zakresie prowadzenia działalności przez prywatnych przewoźników, przyjęły stanowisko firmy państwowej za obowiązujące. Prośby CTL kierowane do Ministerstwa Transportu o stosowne wystąpienie do strony rosyjskiej, pozostały bez odpowiedzi, chociaż ministerstwo przyznaje, że przepisy umożliwiają prywatnym przewoźnikom przekraczanie granicy. Co ciekawe, w oświadczeniu wydanym przez PKP Cargo napisano, że firmie nie są znane powody nieprzyjęcia pociągu CTL przez stronę rosyjską, a spółka jest gotowa realizować przewozy ładunków dla wszystkich prywatnych przewoźników, jacy są na polskim rynku. Zdaniem PKP Cargo, CTL Logistics "wykorzystując w przewozie ładunków, w relacji Żylina - Czerniachowsk, wagony narodowego, słowackiego przewoźnika, jest zobowiązana do zawarcia odrębnej umowy z PKP Cargo, która zdefiniuje m.in. odpowiedzialność za powierzany tabor i ładunek oraz kwestie wzajemnych rozliczeń". Dopiero 6 lipca obie firmy zawarły jednorazowe porozumienie, umożliwiające przejazd pociągu do Rosji. Jednocześnie rozpoczęto prace nad umową długoterminową. Jednak, jak dowiedzieliśmy się w CTL, aktualnie PKP Cargo odmawiają spotkania w tej sprawie, licząc na to, że kolejny zatrzymany przez nich pociąg doprowadzi do zerwania kontraktu KIA z CTL Logistics, a wtedy państwowy przewoźnik będzie mógł go przejąć.
 
eg
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl