Region Morza Bałtyckiego jest jednym z najszybciej rozwijających się gospodarczo w Europie. Wzrost ten przekłada się na
intensyfikację połączeń żeglugowych, w tym także połączeń promowych. Korzysta na tym Terminal Promowy Świnoujście, który jest newralgicznym punktem na promowej mapie Morza Bałtyckiego.
- W ciągu
zaledwie kilku lat, bo od 2003 r. notujemy stały i systematyczny wzrost obrotów, np. samochodów ciężarowych było więcej o 60%, a samochodów osobowych - o 50%. Ruch pasażerski zwiększył się o 37% - mówi
Piotr Jania, dyrektor ds. handlowych i marketingu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA. Podobnie sprawa wygląda z wagonami kolejowymi, które są coraz częściej wykorzystywane przez firmy
spedycyjne do przewozu ładunków do Skandynawii, a przewoźnicy kolejowi podpisują umowy na dzierżawę pokładów kolejowych na kolejne lata. Poza tym, jest to jedyny polski terminal promowy obsługujący promy
kolejowe.
Prognozy dla terminalu są optymistyczne. Przewiduje się, że w 2011 r. będzie obsługiwał ok. 1,1 mln pasażerów rocznie, 270 tys. samochodów osobowych i tyleż samo aut ciężarowych oraz 26
tys. wagonów kolejowych i ok. 6 mln t ładunków.
Miniony rok przyniósł otwarcie nowej linii do Trelleborga. Dziś terminal oferuje 54 odejścia promów w tygodniu, z czego 28 odjazdów do Ystad, 21 - do
Trelleborga i 5 - do Kopenhagi. Oznacza to, że co 4 godziny od nabrzeża odpływa prom. Latem dochodzą do tego jeszcze weekendowe połączenia do Ronne na Bornholmie.
Dobra koniunktura oraz systematyczny
wzrost obrotów skutkują tym, że podjęta została decyzja o modernizacji terminalu. Armatorzy myślą o kupnie nowych jednostek. Od wiosny, na trasę do Ystad, zostanie wprowadzony nowy prom; kolejne dwie
jednostki, o długości przekraczającej 200 m, są zamówione w Stoczni Szczecińskiej Nowej.
Jako pierwsze, modernizacji zostanie pod-dane stanowisko promowe nr 6. Teraz ma ono zaledwie 140 m długości
i ze względu na swoje parametry techniczne służyło przede wszystkim jako miejsce postojowe dla promów. Pierwszy etap modernizacji przewidziany jest na lata 2008-2009 i będzie obejmował przedłużenie
nabrzeża o 80 m, do 220 m, oraz wybudowanie galerii pasażerskiej wraz z pomostem łączącym galerie z promem. Drugi etap modernizacji ma zacząć się w 2013 r. Powstanie wówczas terminal intermodalny z trzema
liniami torów kolejowych, każdy o długości 215 m, w którym będzie można obsługiwać wagony kieszeniowe, w technologii lo-lo. Powstanie tu także parking na 109 samochodów ciężarowych oraz pomost łączący
parking ze stanowiskiem promowym.
- Sprawa stanowiska nr 6 jest o tyle pilna, że promów korzystających z terminalu będzie niebawem 12, a dzięki niemu wydajność i sprawność ich obsługi w terminalu
zdecydowanie wzrośnie. Koszt modernizacji oceniamy na ok. 60 mln zł - mówi R Jania. -Terminal musi być też przystosowany do obsługi promów o długości przekraczającej 200 m. Dla takich jednostek
przewidziano zupełnie nowe stanowisko promowe nr 1. Będzie ono miało długość 246 m i głębokość techniczną 12 m. Jeśli tego nie zrobimy, nie będziemy mogli zaoferować swoich usług armatorom posiadającym
duże jednostki, czego konsekwencją może być zakorkowanie terminalu, a co za tym idzie - także odpływ ładunków do innych portów.
Wejście promów wybudowanych przez stocznię w Szczecinie zaplanowane
jest na lata 2011-2012. Do tego czasu, stanowisko promowe nr 1 musi być gotowe na ich przyjęcie, stąd prace budowlane zaplanowane są na lata 2009-2011. Jest już gotowe studium wykonalności. Ogłoszony jest
już przetarg na wykonanie dokumentacji technicznej. Jest też szansa, aby tę inwestycję sfinansować ze środków unijnych. Projekt jest wpisany na listę indykatywną "Infrastruktura i Środowisko 2007-2013
".
Poza tym, zmodernizowany zostanie też cały układ komunikacyjny terminalu, powiększone zostaną place postojowe, powstanie estakada drogowa nad peronami nieodległej stacji
kolejowej.