Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Świnoujście sprzedane

Kurier Szczeciński, 2007-07-27
Przeżywający poważne kłopoty finansowe port w Świnoujściu sprzedany. W negocjacjach wybrano ofertę grupy trzech firm. Po zatwierdzeniu transakcji przez UOKiK nowym udziałowce zostanie konsorcjum: Odratrans z Wrocławia, Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding z Zabrza oraz spółka pracownicza Port-Serwis ze Świnoujścia. O sprzedaży 45 procent udziałów posiadanych w Porcie Handlowym Świnoujście poinformował wczoraj ich były już właściciel - Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Nie ujawniono tylko ceny pakietu. - Nabywcy zobowiązali się do utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia oraz średniego poziomu wynagrodzeń przez dwa lata - poinformował Janusz Catewicz, prezes ZMPSiŚ. Nowi współwłaściciele PHŚ-u zobowiązali się również, iż w ciągu trzech lat podniosą kapitał świnoujskiej spółki o 13 mln zł z obecnego poziomu 4,5 mln zł. Trzy firmy to, zdaniem kierownictwa Zarządu Portów, nadzieja na ożywienie tamtejszych nabrzeży, które po załamaniu się eksportu polskiego węgla przynoszą straty. Pojawiła się bowiem perspektywa wzrostu ilości towarów masowych. Z nowymi udziałowcami umowę joint-venture chce podpisać francuska firma ATICS, potentat w handlu węglem. - Zobowiązała się ona, że zainwestuje w zakup dwóch suwnic do rozładunku importowanego węgla ze statków - dodał Catewicz. Dzięki temu istnieje szansa, że już niedługo obroty tego ładunku wzrosną o ok. 1,5 mln ton. Prawdopodobnie też pojawią się kruszywa. Wspólnicy rozmawiają bowiem z gdyńską spółką Baltex, która ma koncesję na wydobycie tego materiału budowlanego z Bałtyku w rejonie Ławicy Słupskiej. Trwają też negocjacje z Belgijskim VNG, który jest już obecny w Świnoujściu ze swoim terminalem kontenerowym. Przypomnijmy, że Odratrans kupiła niedawno niemieckiego armatora barkowego Deutsche Binnenrederei AG z Berlina i w ten sposób stała się największą grupą przewozów śródlądowych w Europie. Z kolei PTK Holding to trzeci w Polsce prywatny przewoźnik kolejowy. Firma pochodzi ze Śląska i posiada 100 lokomotyw spalinowych oraz 2,5 tys. wagonów towarowych. Natomiast Port-Serwis to spółka powstała w styczniu 2004 r., zaraz po tym, jak nastąpiły zwolnienia w PHŚ. Zatrudnienie w niej znalazła część byłych pracowników portu. Port Handlowy Świnoujście posiada udziały w spółkach: Port Operator (usługi agencyjne i spedycyjne) - prawie 35 proc.; Port-Hol (usługi holownicze, dźwigi pływające) - 100 proc.; Kolej Bałtycka (przewozy kolejowe) - prawie 22 proc.; Port-Inwest (spółka celowa zajmująca się działalnością inwestycyjną) - 100 proc. Roczne możliwości przeładunkowe świnoujskich nabrzeży to około 12 milionów ton towarów. W 2006 roku obroty PHŚ wyniosły w eksporcie - prawie 2,7 mln ton, w imporcie - 830 tys., a w tranzycie 601 tys. Głównymi ładunkami są towary masowe - węgiel i koks (64,5 proc.) oraz rudy - prawie 21 proc. Rośnie też przeładunek kontenerów.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl