Przeżywający poważne kłopoty finansowe port w Świnoujściu sprzedany. W negocjacjach wybrano ofertę grupy trzech
firm. Po zatwierdzeniu transakcji przez UOKiK nowym udziałowce zostanie konsorcjum: Odratrans z Wrocławia, Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego Holding z Zabrza oraz spółka pracownicza Port-Serwis ze
Świnoujścia.
O sprzedaży 45 procent udziałów posiadanych w Porcie Handlowym Świnoujście poinformował wczoraj ich były już właściciel - Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Nie ujawniono
tylko ceny pakietu.
- Nabywcy zobowiązali się do utrzymania dotychczasowego poziomu zatrudnienia oraz średniego poziomu wynagrodzeń przez dwa lata - poinformował Janusz Catewicz, prezes ZMPSiŚ.
Nowi
współwłaściciele PHŚ-u zobowiązali się również, iż w ciągu trzech lat podniosą kapitał świnoujskiej spółki o 13 mln zł z obecnego poziomu 4,5 mln zł.
Trzy firmy to, zdaniem kierownictwa Zarządu
Portów, nadzieja na ożywienie tamtejszych nabrzeży, które po załamaniu się eksportu polskiego węgla przynoszą straty. Pojawiła się bowiem perspektywa wzrostu ilości towarów masowych.
Z nowymi
udziałowcami umowę joint-venture chce podpisać francuska firma ATICS, potentat w handlu węglem. - Zobowiązała się ona, że zainwestuje w zakup dwóch suwnic do rozładunku importowanego węgla ze statków -
dodał Catewicz. Dzięki temu istnieje szansa, że już niedługo obroty tego ładunku wzrosną o ok. 1,5 mln ton.
Prawdopodobnie też pojawią się kruszywa. Wspólnicy rozmawiają bowiem z gdyńską spółką Baltex,
która ma koncesję na wydobycie tego materiału budowlanego z Bałtyku w rejonie Ławicy Słupskiej. Trwają też negocjacje z Belgijskim VNG, który jest już obecny w Świnoujściu ze swoim terminalem
kontenerowym.
Przypomnijmy, że Odratrans kupiła niedawno niemieckiego armatora barkowego Deutsche Binnenrederei AG z Berlina i w ten sposób stała się największą grupą przewozów śródlądowych w
Europie. Z kolei PTK Holding to trzeci w Polsce prywatny przewoźnik kolejowy. Firma pochodzi ze Śląska i posiada 100 lokomotyw spalinowych oraz 2,5 tys. wagonów towarowych. Natomiast Port-Serwis to spółka
powstała w styczniu 2004 r., zaraz po tym, jak nastąpiły zwolnienia w PHŚ. Zatrudnienie w niej znalazła część byłych pracowników portu.
Port Handlowy Świnoujście posiada udziały w spółkach: Port
Operator (usługi agencyjne i spedycyjne) - prawie 35 proc.; Port-Hol (usługi holownicze, dźwigi pływające) - 100 proc.; Kolej Bałtycka (przewozy kolejowe) - prawie 22 proc.; Port-Inwest (spółka celowa
zajmująca się działalnością inwestycyjną) - 100 proc.
Roczne możliwości przeładunkowe świnoujskich nabrzeży to około 12 milionów ton towarów. W 2006 roku obroty PHŚ wyniosły w eksporcie - prawie
2,7 mln ton, w imporcie - 830 tys., a w tranzycie 601 tys. Głównymi ładunkami są towary masowe - węgiel i koks (64,5 proc.) oraz rudy - prawie 21 proc. Rośnie też przeładunek kontenerów.