Czy PKP Cargo będą musiały zapłacić 20 mln zł kary za nadużycie dominującej pozycji na rynku towarowych przewozów kolejowych? Decyzję
podejmie Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. 14 czerwca br. skończył postępowanie w tej sprawie, po odwołaniu się przewoźnika, ale ogłoszenie wyroku odroczono.
Decyzja z grudnia 2004 r., prezes
UOKiK uznał, że działania PKP Cargo ograniczają konkurencję na rynku. Sprawa dotyczyła spółki Sped-Pro, niegdyś jednego z większych odbiorców usług PKP Cargo. Poprzez działania państwowego przewoźnika,
spółka straciła kontrahentów i została wyeliminowana z rynku transportu węgla kamiennego. Natomiast firmy współpracujące ze Sped-Pro stawały się klientami PKP Cargo. Zdaniem przewoźnika, jego działania
nie naruszały interesu publicznego, gdyż dotyczyły tylko jednego partnera.
W sumie UOKiK ukarał już PKP Cargo karami w wysokości 70 mln zł. Decyzja o karze 40 mln zł stała się prawomocna z przyczyn
proceduralnych. Spór o kolejnych 10 mln zł przewoźnik przegrał przed sądem pierwszej instancji w lutym br. Odwołał się jednak od wyroku do sądu apelacyjnego.