Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Tankowce zamiast rurociągu

Kurier Szczeciński, 2007-06-05
Polskie rafinerie są przygotowane do przyjmowania ropy z transportów morskich - uważa minister gospodarki Piotr Woźniak. Przyznał jednak wczoraj, że widmo zamknięcia rurociągu "Przyjaźń" "spędza mu sen z powiek". Minister zastrzegł, że nie wie, czy informacje, iż nie ma potrzeby restaurowania rurociągu "Przyjaźń", należy traktować dosłownie. Gdyby tak było rzeczywiście, to - jak powiedział - byłby to bardzo zły sygnał. Woźniak odniósł się w ten sposób do doniesień mediów, które twierdzą, iż Rosja chce zamknąć ropociąg "Przyjaźń", przyspiesza prace nad budową alternatywnego rurociągu, który ominie Białoruś i Polskę, docierając do nadbałtyckiego portu w Primorsku; stamtąd ropa ma być transportowana na pokładach tankowców na Zachód. Woźniak zastrzegł, że nawet zamknięcie "Przyjaźni" nie byłoby dla polskiego rynku paliwowego "żadną tragedią". Zaznaczył, że dwie najważniejsze polskie rafinerie - tj. PKN Orlen i Lotos - mogą być zasilane w ropę naftową od strony morza. "Trzeba jednak pamiętać, że jest to droższy i niezbyt nowoczesny sposób zaopatrzenia w ropę, bo rurociągi są znacznie wygodniejsze" - powiedział Woźniak. Kilkanaście dni temu rząd Rosji oficjalnie zatwierdził projekt budowy drugiej nitki Bałtyckiego Systemu Rurociągowego (BTS). BTS prowadzi do bałtyckiego portu Primorsk (fińska nazwa - Koivisto) w Zatoce Fińskiej z Unieczy w obwodzie briańskim, gdzie przy granicy z Białorusią znajduje się rozgałęzienie ropociągu "Przyjaźń". Magistrala ta służy do tłoczenia ropy wydobywanej w zachodniej Syberii do oddanego w 2001 roku terminalu w Primorsku, położonego 137 km na zachód od Petersburga. Z Primorska ropa zabierana jest tankowcami do Europy. Według rosyjskich ekspertów, budowa drugiej nitki BTS pozwoli Rosji całkowicie zrezygnować z tranzytu ropy naftowej przez Białoruś i Polskę dalej na Zachód rurociągiem "Przyjaźń". Należąca do PKN Orlen rafineria w litewskich Możejkach nie otrzymuje ropy z "Przyjaźni" od 29 lipca ub. roku. Przyczyną wyłączenia tej nitki był wyciek surowca na odcinku między Briańskiem w Rosji a Nowopołockiem na Białorusi. Rafineria ratuje się importem ropy przez terminal portowy w Butyndze. W połowie maja przewodniczący komisji ds. energetyki w rosyjskiej Dumie Państwowej Walerij Jaziew oświadczył, że naprawa rosyjskiego rurociągu "Przyjaźń" na odcinku Uniecza - Połock w kierunku Litwy może potrwać do 2 lat.
 
PAP
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl