Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

W drodze nad morze

Namiary na Morze i Handel, 2007-05-25
Kolejny prywatny przewoźnik kolejowy przymierza się do uruchomienia połączenia kontenerowego do polskich portów. Jest nim spółka Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem z Rybnika. Szczególnie zainteresowana jest Gdynią i jej terminalami kontenerowymi. - Potencjał rozwojowy polskich portów, szczególnie w przeładunkach kontenerów, jest bardzo duży. Z zainteresowaniem przyglądamy się przede wszystkim Gdyni, która jest polskim liderem w tym zakresie. Jest to bardzo obiecujący rynek, na którym warto być - stwierdził Bogdan Tofilski, dyrektor handlowy PTKiGK. W Rybniku trwają więc intensywne prace nad przygotowaniem połączenia, które ruszyć ma jeszcze w br. Pojawili się już nawet potencjalni klienci, którzy chcieliby skorzystać z usług PTKiGK. - Na razie jednak nie mogę zdradzać szczegółów. Wiadomo jedynie, że będziemy występowali tylko w roli przewoźnika - podkreśla dyrektor Tofilski. Ponadto PTKiGK wzięło udział w przetargu na nabycie 51% udziałów Portu Handlowego w Świnoujściu. Spółka chce bowiem rozwijać transport kontenerowy ze Śląska nad morze i posiadać własną bazę w porcie. Konkurs nie został jednak jeszcze rozstrzygnięty. Firma buduje także własną bazę kontenerową w porcie rzecznym w Gliwicach. Koszt tej inwestycji to ok. 20 mln zł. Mimo to, PTKiGK jest już obecne w polskich portach. Do tej pory, zajmowało się jednak przede wszystkim przewozem towarów masowych do i z portów w Szczecinie i Świnoujściu oraz Gdańsku. Był to węgiel, ruda czy metale kolorowe. Spółka wozi także polski węgiel ze śląskich kopalń do Czech, na Słowację i Węgry. Jej klientami są m.in.: US Steel w Koszycach oraz Elektrownia w Detmarovicach (Czechy). Ogromną uwagę firma poświęca również najstarszej gałęzi swojej działalności - obsłudze bocznic. Kopalnie Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA, Katowickiego Holdingu Węglowego SA i Kompanii Węglowej SA korzystają właśnie z usług PTKiGK. W sumie, obsługuje 16 bocznic kolejowych, generujących przewozy rzędu kilkudziesięciu min t rocznie Dodatkowo, PTKiGK, wspólnie z PTK Holding w Zabrzu, szuka inwestora strategicznego. Zabrzański holding i przedsiębiorstwo z Rybnika to dwie siostrzane firmy, które działają osobno, ale są powiązane kapitałowo. Nabywca przejąłby udziały w obu firmach, a wraz z nimi 3,7% udziałów w rynku przewozów kolejowych. Inwestycje rozważa kilku polskich i zagranicznych przewoźników oraz instytucje finansowe. Jednak nazwy potencjalnych inwestorów trzymane są w tajemnicy. Nieoficjalnie mówi się, że transakcja może zostać sfinalizowana w II połowie br. Historia rybnickiego przewoźnika sięga połowy lat 60., kiedy w ramach Rybnickiego Zjednoczenia Przemysłu Węglowego powołano do życia Zakład Transportu Kolejowego i Gospodarki Kamieniem. Firma, zmieniając nazwy, obsługiwała przede wszystkim bocznice kopalń Rybnickiego Okręgu Węglowego, przewożąc też węgiel i skały. W 1994 r. powstało PTKiGK. Obecnie, według obliczeń Zespołu Doradców Gospodarczych Tor, spółka kontroluje 1,52% (dane za 2006 r.) rynku przewozów kolejowych. Daje to 7. miejsce w rankingu największych firm transportowych w kraju. PTKiGK tworzy grupę kapitałową, w skład której wchodzą także: PTK Tabkol SA, PTK Infrastruktura SA i Energoport SA. Dysponuje 110 lokomotywami i 2 tys. wagonów. W ub.r. PTKiGK osiągnęło przychody na poziomie 247,1 mln zł i zysk netto w wysokości 2,1 mln zł
 
PiF
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl