Tegoroczne przewozy promowe PKP Cargo SA są o 20% większe niż w ub.r. Aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na transport ładunków
przez Bałtyk, spółka podpisała trzyletnią umowę ze szczecińskim armatorem Euroafrica Linie Żeglugowe, na eksploatację pokładu kolejowego promu Mikołaj Kopernik. Jednostka pływa w barwach Unity Line, na
trasie Świnoujście - Ystad. To już drugi prom tego armatora, który wozi pociągi PKP Cargo. Do tej pory, przewoźnik korzystał z ładowni na Janie Śniadeckim, również obsługiwanym przez Unity Line.
- Już
od ponad roku przewozy promowe rosły, musieliśmy więc podpisać umowę na wykorzystanie drugiego promu, aby zaspokoić potrzeby naszych klientów - wyjaśnia Andrzej Górnikiewicz, zastępca dyrektora w Biurze
Przewozów Intermodalnych PKP Cargo.
Milionowy potencjał przewozowy
Prom Mikołaj Kopernik pływa na trasie Świnoujście - Ystad codziennie. Wraz z Janem Śniadeckim, który obsługuje
przewozy kolejowe od 1988 r., jest przystosowany także do przewozu materiałów niebezpiecznych. Oba promy, w ciągu tygodnia, wykonują 14 rejsów okrężnych. Na swoich pokładach mają łącznie 954 m torów. Są w
stanie przewieźć 90 wagonów kolejowych na dobę, co daje ok. 20 tys. wagonów, o łącznej długości ok. 440 km, rocznie. Tak więc, ich roczny potencjał przewozowy wynosi 1 mln t ładunków.
Do obsługi promów
kolejowych przystosowany jest terminal w Świnoujściu. Jako jedyny port w Polsce, ma kompleks specjalistycznych urządzeń portowych i infrastrukturę do obsługi ładunków w wagonach umieszczonych na promach
kolejowo-samochodowych. Port w Świnoujściu jest też bardzo dobrze powiązany komunikacyjnie z węzłem sieci kolejowej, drogowej i morskiej. Ponadto, linia Świnoujście - Ystad jest jedyną polską linią morską
obsługującą kolejowe przewozy promowe.
Promowe pociągi dowozowo-odwozowe
PKP Cargo zadbały również o kolejowy serwis dowozowo-odwozowy dla ładunków przewożonych na promach. W ciągu
ostatnich 2 lat spółka wdrożyła kompleksową usługę pod nazwą "Logistyczne międzynarodowe przewozy kolejowo-promowe PKP Cargo SA". Składają się one z następujących, międzynarodowych pociągów
promowych:
- Ferry Train, relacji Poznań Franowo - Malmo; pociąg ten obsługuje głównie przewozy mebli ze wschodniej Polski oraz Wielkopolski na potrzeby szwedzkiego koncernu IKEA,
- Baltic Train,
relacji Wrocław - Brochów - Świnoujście; pociąg przeznaczony jest do przewozów ładunków z Dolnego i Górnego Śląska oraz przesyłek tranzytowych z południa Europy,
- Skandviking, relacji Malmo-Wiedeń;
bezpośredni pociąg ekspresowy ze Szwecji do Austrii, przewozi przede wszystkim papier, celulozę i tarcice ze Skandynawii na południe Europy,
- Pociągi dowozowo-odwozowe, relacji Szczecin Port
Centralny - Świnoujście, obsługują ładunki z Pomorza oraz artykuły importowane ze Skandynawii.
Budowanie nowej strategii
Dominujący udział w kolejowych przewozach promowych ma tranzyt
do krajów południowej Europy, który stanowi prawie połowę masy towarowej. Natomiast głównymi ładunkami są tarcica i celuloza oraz meble.
Dobra koniunktura gospodarcza w Europie powoduje, że przewozy
promowe wciąż wzrastają. W ciągu roku (między kwietniem 2006 r, a kwietniem 2007 r) wzrosły one aż o ponad 42%. Dlatego PKP Cargo, aby podołać potrzebom, nie wykluczają podpisania umowy z Euroafriką, na
przewozy trzecim promem.
Wspólnie ze szwedzkim przewoźnikiem kolejowym Green Cargo, planują przedsięwzięcie mające na celu uruchomienie nowych połączeń pociągowo-promowych do państw Europy Środkowo-
Południowej (Słowacja, Czechy, Austria i Włochy). Rozwój przewozów w tym kierunku jest bowiem wspólną strategią PKP Cargo i Euroafriki. Obie firmy chcą stworzyć silną konkurencję dla niemieckich kolei,
realizujących przewozy promowe skierowane właśnie do tej części Europy. Ale Niemcy nie zamierzają rezygnować ze swojej pozycji i starają się o uruchomienie przewozów towarowych na linii Świnoujście -
Berlin. Gdyby to się udało, kolej niemiecka miałaby również dostęp do przewozów promowych na linii Świnoujście - Ystad. Stałaby się również bardzo poważnym konkurentem PKP Cargo.