Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Akustyka pomaga w inspekcji budowli wodnych

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-05-17

Firma Escort Sp. z o.o. ze Szczecina zajmująca się od wielu lat elektroniką morską, poprzez swoje kontakty z czołowymi światowymi producentami systemów hydroakustycznych wprowadza na polski rynek urządzenia hydroakustyczne, które w znacznym stopniu ułatwiają i przyspieszają dokonywanie inspekcji i poszukiwań pod wodą. W okresie ostatnich kilkunastu lat nastąpił ogromny postęp w dziedzinie wykorzystania fal akustycznych do wizualizacji obiektów podwodnych w warunkach ograniczonej widoczności czy trudnego dostępu. Wiele z tych projektów realizowanych jest w bardzo trudnych warunkach środowiskowych pracując przy silnych prądach wodnych, na znacznych głębokościach, przy braku widoczności spowodowanej opadaniem osadów, przy gromadzeniu się rumowisk. Szczególnie rumowiska powstające wokół filarów mostowych to jedno z największych zagrożeń podczas inspekcji wykonywanych przez nurków. Niezależnie od profesjonalizmu nurków niepokój zawsze budzą różnice w ocenie stanu struktur podwodnych prezentowane przez każdego z nich. W rezultacie instytucja podejmująca decyzje o remontach nie posiadając jednoznacznych opinii technicznych nie może mieć do nich zaufania. To może stwarzać sytuacje zagrażające sprawności infrastruktury. Realizację niektórych zadań dotyczących inspekcji struktur podwodnych można usprawnić posługując się zwykłymi echosondami lub bocznymi sonarami holowanymi. W wielu przypadkach występują jednak znaczne ograniczenia w ich zastosowaniu. Świadomość ograniczeń przy posługiwaniu się sonarem holowanym i konwencjonalną echosondą spowodowała rozpoczęcie inspekcji struktur podwodnych z wykorzystaniem sonaru skanującego mechanicznie. Taki sonar posiada silnik krokowy służący do obracania przetwornikiem. Po wysłaniu akustycznego impulsu nadawczego system czeka na odebranie ech. Czas oczekiwania jest wprost proporcjonalny do wybranego zakresu. Po zakończeniu cyklu nadawanie/odbiór silnik krokowy obraca przetwornikiem o jeden skok kątowy i proces się powtarza. Szerokość wiązki akustycznej sonaru zależy od rozmiarów, kształtu i częstotliwości przetwornika. Sonar wysokiej rozdzielczości Kongsberg Mesotech serii MS1000 w wersji głowicy z podwójnym przetwornikiem umożliwia użytkownikowi skompletowanie zarówno profilów podwodnej struktury, jak i pełną wizualizację obrazu badanego dna. Istotną przewagą sonaru skanującego jest to, że wykorzystując różne możliwości ustawienia położenia głowicy w stosunku do badanego obiektu powstają możliwości precyzyjnego odwzorowania obrazu dna, obrazu struktur pionowych obiektu, umożliwiających także dokładnych profili pozwalających na obliczanie nanosów lub ubytków gruntu w dowolnych przekrojach badanej struktury podwodnej. Analizując mozaikę dna - w tym wypadku wokół filaru mostu - operator jest w stanie dobrać optymalne miejsca do skanowania profili tak, aby opierając się na zebranych danych batymetryczne można było określić rzeczywiste głębokości i wyliczyć wielkości degradujących nanosów czy ubytków. W wyniku stosowania sonaru można ustalić bazę poziomu odniesienia dla konstrukcji mostowych. Rezultaty dalszych inspekcji (będących w planowaniu lub wynikających z powodzi, wpływu ruchu statków itp.) mogą być potem porównywane z oryginalnymi zarchiwizowanymi zbiorami, umożliwiając w ten sposób rejestrację wszelkich zmian warunków i struktury dna. W szczególności przydatne są dane o profilach, ponieważ degradacja dna wynikająca z osadów może być obserwowana z upływem czasu przez porównywanie poprzednich zapisów dna rzeki sąsiadującego ze strukturami podwodnymi z badaniami bieżącymi. Sonar MS1000 dostarcza zestawu danych ilościowych oraz wizualnych, które mogą stanowić odniesienie dla przyszłych inspekcji struktur podwodnych. Ponadto, co jest też bardzo ważne przy korzystaniu z nurka, wzrasta poziom bezpieczeństwa, ponieważ sonar zidentyfikuje potencjalne zagrożenia zanim nurek zejdzie pod wodę. Dodatkowo sonar pozwala na bieżące śledzenie przez nadzór techniczny na powierzchni rzeczywistego położenia nurka pod wodą. Innym obszarem możliwości, jakie daje sonar MS1000 w przypadku konstrukcji podwodnych jest prowadzenie kontroli jakości prac, a także możliwości dokumentacyjne w zakresie ich ubezpieczenia. Wspierając sonarem skanującym tradycyjne metody inspekcji wykorzystujące nurka, dostarcza się instytucjom odpowiedzialnym za stan techniczny mostów i innych budowli hydrotechnicznych niezbędnych informacji do podejmowania decyzji. Służy to do lepszego gospodarowania środkami przeznaczanymi na remonty i ma wpływ na roczne budżety tych instytucji.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl