Platformy wiertnicze na morzach - twierdzi Marcin Rejman, prezes i współwłaściciel firmy Inocean Poland Spółka z
o.o. w Szczecinie - w przyszłości zastąpione będą przez statki wiertnicze i pomocnicze obiekty służące do składowania, oczyszczania i przepompowywania urobku naftowego górnictwa oceanicznego.
To
właśnie szczecińscy konstruktorzy polsko-norweskiej spółki, wspólnie z kolegami z Oslo zaprojektowali zwodowany w marcu br. w chińskiej stoczni COSCO w Dalian statek-dok. Ta niezwykła jednostka,
przechodząca właśnie próby morskie, będzie transportować obiekty takie jak platformy wiertnicze, obiekty pływające i inne konstrukcje załadowane (zadokowane) na pokładzie do nowych miejsc wydobywania ropy
spod dna morskiego. Jej wymiary: długość 216 m, szerokość 44,5 m, wysokość boczna 14 m, zanurzenie w ruchu 10 m, zaś w trakcie pracy dokowania 23 m. "Front Sunde", zbudowany dla armatora norweskiego,
spełnia wszelkie wyśrubowane normy ekologiczne, wyposażony jest w niezbędne instalacje i zapasy do opłynięcia kuli ziemskiej bez zawijania do portów.
Spółka Inocean Poland powstała na początku
listopada ubiegłego roku. Zatrudnieni w niej specjaliści, podobnie jak inż. Marcin Rejman, legitymują się wieloletnim doświadczeniem zawodowym. Prezentowany przez nich profesjonalizm oraz wcześniejsze
kontakty zadecydowały o nawiązaniu także kapitałowej współpracy z bliźniaczą firmą norweską Inocean A/S w Oslo.
Inocean Poland Sp. z o.o., jako jedyne w Polsce biuro konstrukcyjne, specjalizuje się nie
tylko w projektowaniu wszelkich obiektów pływających, lecz w szczególności obiektów górnictwa morskiego i obsługi statków wiertniczych. Aktualna oferta spółki obejmuje m.in. wykonywanie kompleksowych
projektów statków wiertniczych i urządzeń do obsługi górnictwa morskiego, w tym konstrukcji i wyposażenia pływających magazynów przeznaczonych do oczyszczania i przechowywania ropy naftowej, jak również
projektowanie systemów i instalacji służących przekazywaniu urobku z pływających magazynów na odbierające go zbiornikowce.
O tym, że Inocean Poland Spółka z o.o. potrafi podołać każdemu nietypowemu
zleceniu, mieliśmy okazję usłyszeć w jej siedzibie przed kilkoma tygodniami, podczas sympatycznej uroczystości potwierdzenia kontraktu na budowę w świnoujskiej stoczni NAVIKON wielkiej specjalistycznej
pełnomorskiej barki do przewozu drewna. Jedna z największych barek eksploatowanych na Bałtyku, o długości 98 m, szerokości 22 m i nośności 8400 DWT została tak zaprojektowana, by jeden człowiek operujący
dźwigiem chwytakowym mógł ją całkowicie załadować (11 tys. m sześc. drewna) w ciągu zaledwie 18 godzin.
Z punktu widzenia projektantów Inoceanu, wspomniany statek-dok oraz barka do przewozu drewna to
już historia. Obecnie, znów w kooperacji z norweskimi kolegami z Inocean A/S, pracują nad pionierskim projektem statku wiertniczego. Projektowana jednostka, przez fachowców określana jako obiekt
wiertniczy w kształcie statku (ship-shaped drilling unit), oznacza dla projektujących ją całkowicie nowe wyzwania. Obiekt o roboczej nazwie MPF 1000 spełniać będzie nie tylko funkcję statku wiertniczego,
lecz również magazynu urobku. Jego konstrukcja, wyposażenie i gabaryty (długość 291 m, szerokość 50 m, maksymalne zanurzenie 27 m, pojemność zbiorników na urobek -185 000 ton) oznacza, że będzie to
pierwszy taki obiekt na świecie. Analogicznie jak w przypadku "Front Sunde", również ta jednostka, projektowana na zlecenie norweskiego inwestora, zostanie zbudowana w Chinach.
Marcin Rejman:
- Zagraniczni partnerzy cenią nas za profesjonalizm, chęć podejmowania nawet najtrudniejszych kwestii oraz terminowość. Do współpracy zapraszamy także inwestorów krajowych.