Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Ruch w kontenerach

Kurier Szczeciński, 2008-01-24

Porty w Szczecinie i Świnoujściu, stają się coraz bardziej kontenerowo-drobnicowe. Duża w tym zasługa linii dowozowych, a także przewozów promowych. Jak poinformował nas Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, w roku ubiegłym przeładunki kontenerów w portowym zespole wzrosły aż o 33 procent. - Szczecińska spółka Drobnica-Port Szczecin przeładowała w 2007 roku 50 tysięcy TEU (kontenerów 20-stopowych). To wobec przeładowanych rok wcześniej 38 tys. sztuk oznacza wzrost o 32 procent - wylicza Sobecki. Z kolei w Świnoujściu, gdzie działa terminal kontenerowy VGN Polska (kapitał belgijski), zanotowano 27-procentowy przyrost przeładunków. Oznacza to, że przez tamtejsze nabrzeża przeszło 6256 TEU. - Prognozy na ten rok są równie optymistyczne - ocenia rzecznik portów. - W Szczecinie zakończyła się bowiem budowa infrastruktury nowego terminalu kontenerowego. Trwa obecnie procedura wyboru jego operatora. Przypomnijmy też, iż porty u ujścia Odry mają w tygodniu dwa połączenia dowozowe do Hamburga, trzy do Bremerhaven i po jednym do Helsingborga w Szwecji oraz Hull w Wielkiej Brytanii. Pojemniki z towarami zabierają niewielkie statki, tzw. feedery, i dostarczają je do oceanicznych portów Morza Północnego, skąd przez wielkie kontenerowce są rozwożone po całym świecie. Rośnie też udział towarów drobnicowych w ogólnych przeładunkach naszych portów. W zeszłym roku Szczecin i Świnoujście przeładowały prawie 18,7 mln ton różnych towarów. Udział drobnicy, która transportowana jest coraz częściej w kontenerach, wyniósł prawie 7,8 mln ton, z czego promami przywieziono lub wywieziono aż blisko 4,9 mln ton. Po przyszłym oddaniu do eksploatacji nowego terminalu na Ostrowie Grabowskim i rozpoczęciu wkrótce działalności Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego, udział ładunków w metalowych pojemnikach prawdopodobnie wzrośnie jeszcze bardziej. Trend do konteneryzacji przewozów wszelkich towarów trwa na świecie od 1955 roku, kiedy to Malcolm McLean wpadł na pomysł wykorzystania takiego zbiorczego "opakowania" w transporcie. McLean zainwestował wtedy w przebudowę tankowca na pierwszy kontenerowiec, który wypłynął rok później w pierwszy rejs.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl