Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Na szerokich wodach Europy

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-05-17

Rozmowa z Marią Ślusarczyk, prezesem zarządu Zakładu Usług Żeglugowych Sp. z o.o. - Coraz większą wagę przywiązuje się do aspektów bezpieczeństwa w portach. Jednym z podstawowych jest zabezpieczenie ruchu statków. Czy oferowane przez ZUŻ usługi holownicze spełniają wymagane normy? - Bezpieczeństwo i jakość usług jest jednym z podstawowych założeń naszej strategii i aby móc to realizować, zakupiliśmy najnowocześniejsze w swojej klasie holowniki o napędzie azymutalnym: Tryton i Euros. Dzięki nim możemy spełniać nawet najbardziej rygorystyczne normy i przepisy dotyczące obsługi ruchu statków, gwarantując naszym klientom absolutne bezpieczeństwo i najwyższą jakość usług holowniczych. - Jaka jest aktualnie kondycja spółki? - Z pewnością stabilna i rozwojowa. Rok miniony w działalności operacyjnej zamknęliśmy wynikiem dodatnim. Przypomnę, że naszą działalność opieramy na dwóch zasadniczych filarach: usługach portowych (bardziej rentownych) i holowaniach morskich. Jeszcze do niedawna przychody z holowań morskich stanowiły kilkanaście procent naszych wpływów. Obecnie proporcje te uległy zasadniczym zmianom, ponieważ holowania morskie przynoszą średnio połowę naszych rocznych przychodów, chociaż są miesiące, w których dochodzą nawet do 70 procent. Uzupełnieniem działalności są ponadto usługi dźwigowe i transportowe, które świadczymy za pomocą dźwigów pływających o nośności 200 i 16 ton, pontonu i śródlądowych barek. Nasz ponton jest jednostką pełnomorską, która jest angażowana do transportu konstrukcji wielkogabarytowych i ciężkich, które przeładowujemy przy użyciu naszego świetnie do tego przystosowanego dźwigu pływającego DP-ZPS-Ś-3 "Gucia". Najczęściej są to elementy sekcji okrętowych, pokrywy łukowe, nadbudówki okrętowe itp. Transporty wyżej wymienionych ładunków wykonywane są zarówno pomiędzy portami bałtyckimi, jak i na Morzu Północnym. Na usługi tego typu jest coraz większy popyt. Dysponujemy również statkiem przeciwpożarowym, łodziami pilotowymi i zaporami przeciwrozlewowymi. Zdywersyfikowana działalność zapewnia nam przychody z wielu źródeł, co jest niezwykle istotne w morskiej branży, podlegającej cyklowi koniunkturalnemu żeglugi światowej. Jesteśmy otwarci na różnego rodzaju propozycje, wykorzystując nisze rynkowe. W moim przekonaniu właściwe kierowanie firmą polega na opracowaniu dobrej strategii rozwoju i skutecznej jej realizacji. Po zażegnanym kilka lat temu kryzysie, po wnikliwej analizie rynku, postawiliśmy na jakość i dywersyfikację działalności. Aby osiągnąć założone cele, przeprowadziliśmy głęboką restrukturyzację oraz niezmiernie kosztowny program inwestycyjny, kupując 3 lata temu najnowocześniejszy w polskiej flocie holownik Tryton, a w ub. roku holownik Euros. Zmodernizowaliśmy w istotny sposób oraz wyposażyliśmy w nowoczesne urządzenia radiowo-nawigacyjne pozostałe holowniki. Pozwoliło nam to osiągnąć najwyższą jakość usług holowniczych i rozszerzyć zakres holowań morskich. Zgodnie z założeniami podnieśliśmy kapitał zakładowy spółki i doprowadziliśmy do prywatyzacji firmy, wykupując udziały i pozostały majątek dotychczas dzierżawiony od Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Naszym udziałowcem został wieloletni partner, szwedzka firma MP Bolagen, która obecnie posiada 45 procent udziałów ZUŻ. Jest on armatorem barek pełnomorskich, co wspólnie z naszą flotą holowników umożliwia świadczenie komplementarnych usług transportowych. - Sukcesy kierowanej przez panią firmy są coraz powszechniej dostrzegane w środowisku biznesowym. Co panią najbardziej satysfakcjonuje? - Sukcesy są efektem ciężkiej pracy i analizy rynku. W moim przekonaniu największym było osiągnięcie zrozumienia i współpracy z pracownikami, a jednocześnie .udziałowcami (55 proc.) ZUŻ-u. Po ciężkim kryzysie firmy, niezmiernie budującym jest fakt stabilności ekonomicznej. Dzisiaj mamy pełny portfel zamówień na usługi morskie, a nasze logo jest rozpoznawalne na holowniczym rynku Europy. Udane przedsięwzięcia zdecydowanie umocniły pozycję ZUŻ, a trafność inwestycji potwierdza fakt, że obecna wartość rynkowa nabytych holowników jest dwukrotnie wyższa niż w momencie zakupu. Cieszy uznanie i nagrody różnych gremiów. Jesteśmy laureatem ogólnopolskiego konkursu "Gepardy Biznesu" w kategorii najdynamiczniejszych firm branży transportowej w skali kraju. Wyróżnienie w konkursie "Perły Biznesu 2006" w kategorii "Osobowość Biznesu" otrzymałam za "konsekwentne i skuteczne starania o wzrost wartości oraz uzyskanie przez ZUŻ silnej pozycji konkurencyjnej na bałtyckim rynku usług holowniczych". Wyróżnienie przyznano także za "umiejętne dostosowywanie się do nowych wyzwań i do oczekiwań otoczenia oraz rynku". Wcześniej, w roku 2005, ZUŻ znalazł się wśród laureatów prestiżowego rankingu "Gazele Biznesu 2005" oraz otrzymał nominację do Nagrody Gospodarczej Prezydenta Miasta Szczecina. - Osiągnięciem jest także utrzymanie pozycji na konkurencyjnym rynku holowań portowych. - Można tak powiedzieć, że taka firma jak ZUŻ z 60-letnią historią, tradycjami, w której przepracowały całe pokolenia, która miała swoje lepsze i gorsze czasy, która nadal zatrudnia 200-osobową załogę i daje utrzymanie ich rodzinom, ma powody, by walczyć o utrzymanie swojej pozycji na rynku, pozycji która przez lata była niezagrożona i przez to firma była niedoinwestowana. W 2003 roku na rynek szczeciński wszedł niemiecki potentat na rynku usług holowniczych firma "Fairplay" i w ten sposób ZUŻ stał się jedyną firmą holowniczą w Polsce, która musi bronić się przed konkurencją. Tym cenniejszy jest sukces firmy, że mimo 3,5-letniej bezwzględnej, wyniszczającej walki Dawida z Goliatem udało się nam utrzymać na rynku. Jest takie powiedzenie "co Cię nie zabije, to Cię wzmocni" i w naszym przypadku to się sprawdziło.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl