Rozmowa Piotrem Janią, członkiem zarządu, dyrektorem ds. marketingu Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
SA
- Największe portowe spółki eksploatacyjne mają już swoich inwestorów. W jakim stopniu przyczyni się to do zintensyfikowania ich działalności?
- Faktycznie, większość spółek
została sprywatyzowana. Spółki eksploatacyjne: Bulk Cargo-Port Szczecin, Drobnica-Port Szczecin, Elewator Ewa, ZUŻ mają już inwestorów strategicznych. W nowym i układzie właścicielskim coraz lepiej sobie
radzą. Wsparcie nowych właścicieli z pewnością zwiększy ich możliwości zarówno w modernizacji wyposażenia, jak również we wdrażaniu wydajniejszych metod pracy, potwierdzając słuszność przyjętej drogi
prywatyzacyjnej. Szczególnie cieszy mnie szansa na poprawę sytuacji w Drobnicy-Port Szczecin, która pracuje, niestety mocno wysłużonym sprzętem. Jej nowy współwłaściciel, potężna firma PCC Raił, deklaruje
modernizację oraz utrzymanie pakietu pracowniczego na 3 lata.
Usilnie dążymy do sprywatyzowania Portu Handlowego Świnoujście, przeżywającego obecnie poważne kłopoty spowodowane spadkiem eksportu
węgla, głównego masowego asortymentu u ujścia Świny. Nieskuteczny okazał się pierwszy przetarg. Po nowej akcji promocyjnej ogłosiliśmy kolejny i do końca bieżącego miesiąca spodziewamy się napływu ofert.
Jego rozstrzygnięcie zakończy podstawowy etap prywatyzacji, dający eksploatatorom samodzielny rozwój wybranych form pracy, natomiast ZMPSiŚ SA pozwoli skoncentrować wysiłki na rozbudowie infrastruktury i
kompleksowej działalności promocyjnej oraz marketingowej kompleksu portowego.
- Program promocyjnych zabiegów ZMPSiŚ SA ma na celu rozszerzenie zakresu działalności przeładunkowej i przemysłu
okołoportowego. Jacy przedsiębiorcy podejmują działalność w porcie?
- Promocyjne działania dotyczące portu realizowane są przez spółki w celu pozyskiwania nowych kontrahentów, natomiast
kompleksowy marketing na rzecz całego portu prowadzi Zarząd Morskich Portów. Naszą ekspansję kierujemy na nowe rozwijające się rynki, których produkty mogą być przedmiotem obrotu szczecińskiego portu.
Nawiązaliśmy pierwsze kontakty z Węgrami i Rumunami. Przygotowaliśmy dla nich kompleksową ofertę o możliwościach przeładunków drobnicy, towarów masowych, kontenerów i innych interesujących ich ładunków.
Rozwijające się w szybkim tempie gospodarki nowych krajów UE szukają stabilnych rozwiązań logistycznych, co chcemy efektywnie wykorzystać.
Z nową ofertą wystąpiliśmy także do naszych tradycyjnych
partnerów Czechów i Słowaków. Niebawem będziemy ją prezentowali w Brnie i Bratysławie. Prowadzimy ponadto rozmowy z Japończykami z firmą Brigestone o magazynowaniu i przeładunkach produkowanych w
stargardzkiej fabryce opon. Opony będą eksportowane etapowo - najpierw do całej Europy - następnie w daleki świat. Importowany najprawdopodobniej ma być kauczuk i potrzebne do produkcji elementy.
Próbujemy również przekonać o walorach naszego portu inwestorów planujących budowę w Pasewalku fabryki Toyoty.
Wchodzimy też w nową kampanię promocji na rynki Dalekiego Wschodu. Pierwszym jej
elementem jest rozpoczęta przy współudziale MAGEMAR Polska Ltd - spółki spedycyjnej o międzynarodowym zasięgu - promocja na rynku chińskim. Ale największym sukcesem marketingowym naszego portu jest
decyzja PGNiG o budowie terminalu LNG w Świnoujściu, którego budowa ruszy już niebawem. Otworzy on możliwości rozwoju dla wielu firm z obszaru okołoportowego. Reasumując, należy stwierdzić iż prowadzimy
różnorodne przedsięwzięcia na rzecz lokowania interesów gospodarczych przez podmioty zewnętrzne w naszym porcie.
- Budowany terminal kontenerowy na Ostrowie Grabowskim i Zachodniopomorskie
Centrum Logistyczne do efektywnej działalności wymagają profesjonalnego zarządzania. Jaki jest aktualny stan przygotowań do eksploatacji tych największych w porcie inwestycji?
-Terminal
kontenerowy, jak i ZCL będą gotowe do eksploatacji pod koniec roku. Chcielibyśmy, aby operatorami były znaczące na światowym rynku firmy transportowe i spedycyjne. Na ogłoszony przez nas przetarg wpływają
sukcesywnie oferty. W ostatnich trzech latach corocznie o 20 proc. wzrastają przeładunki kontenerów w szczecińskim porcie, dochodząc obecnie do ponad 40 tys. TEU. Sądzę, że potencjał przeładunkowy nowej
bazy, pozwalającej obsługiwać 80 tys. TEU, będzie systematycznie w coraz większym stopniu wykorzystywany. W przypadku takiej tendencji możliwe będzie powiększenie zdolności przeładunkowej, co założono w
projekcie inwestycji.
W naszych ofertach kierowanych do zagranicznych przedsiębiorców, uwypuklamy uniwersalny charakter portu. Staramy się przełamać ciągle jeszcze funkcjonujący w różnych obszarach
świata stereotyp portu wyłącznie masowego. Chociaż dzisiaj już ponad 7,7 mln ton drobnicy w różnej formie przepływa przez obszar szczeciński, to znajomość tego faktu nie do każdego gremium dotarła. Liczę,
że nowe inwestycje przełożą się na bardziej konkurencyjny obraz portu wobec innych bałtyckich, co znacząco zwiększy podaż ładunków.
- W jakim stopniu dobra obecnie koniunktura gospodarcza
obszaru przybałtyckiego wywiera wpływ na portową przedsiębiorczość? Jaką rolę spełnia Wolny Obszar Celny?
- W strategii działania portu WOC spełnia niezmiernie istotną rolę w pozyskiwaniu
nowego asortymentu ładunków do obrotu portowego. Aktualnie 25 przedsiębiorców przeładowuje średnio rocznie 140 tys. t różnego rodzaju towarów, m.in. aluminium, ziarno kakaowe, bloki granitowe, szereg
ładunków drobnicowych, nie wykluczając niebezpiecznych. Dość powiedzieć, że w trakcie całego okresu istnienia WOC w Szczecinie (11 lat) przez jego obszar przetransportowano ponad milion ton towarów. Nowy
impuls rozwojowy dla WOC-u pojawił się po wstąpieniu do UE. Magazyny nie są w stanie nadążyć za wzrastającym popytem. Obecnie obszar ten obsługuje głównie handel europejski, jednakże pojawia się
zainteresowanie przedsiębiorców z Brazylii i innych państw Ameryki Południowej oraz Chin, a nawet Malezji. Z tych to powodów rozpoczynamy powiększanie strefy o kolejnych 10 ha. Ofertę nowych możliwości
WOC-u kierujemy do tych państw w pierwszej kolejności.
- Jakie jeszcze inicjatywy są przez ZMPSiŚ preferowane?
- Nową formą promocji działalności marketingowej jest reaktywowany
miesięcznik "Magazyn Portowy", redagowany w języku polskim i angielskim. Kierowany jest do ambasad, przedstawicielstwa województwa w Brukseli, kontrahentów, spedytorów i firm współdziałających z
obrotem portowym. Aktywizujemy nasze działania, aby w świecie zafunkcjonował obraz uniwersalnego szczecińskiego portu, przez który mogą przepływać towary w każdej relacji. Przedstawiamy ogrom prowadzonych
i rozpoczynających się inwestycji transportowych, takich jak regulacja Odry, budowa nowej drogi S-3 czy modernizacja linii kolejowych do Wrocławia i Zielonej Góry. To doceniane przez biznes
przedsięwzięcia, poprawiające szybkość i jakość transportu. Rozbudowywany w Świnoujściu Terminal Promowy będzie niebawem mógł obsługiwać wielkie promy o 207-metrowej długości, co znacząco podniesie rangę
autostrady morskiej do południowej Szwecji.
Dobra koniunktura gospodarcza w obszarze Bałtyku i optymistyczne perspektywy są docenianym przez inwestorów atutem. Nasze wysiłki zarówno inwestycyjne w
portową, drogową, kolejową i śródlądową infrastrukturę jak i coraz skuteczniej prowadzony marketing, dynamizują przedsiębiorczość w szczecińskim kompleksie
portowym.