Do kolejnych już negocjacji na kupno portowych udziałów w spółce Port Handlowy Świnoujście zgłosiły się dwa podmioty. PHS to
ostatnia firma eksploatacyjna, w której w myśl ustawy Zarząd Portów (spółka Skarbu Państwa) powinien sprzedać walory.
- Na zakup 45 procent udziałów w PHŚ, należących do Zarządu Morskich Portów
Szczecin i Świnoujście SA, wpłynęły dwie oferty wstępne - potwierdza Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - W kolejnym etapie prowadzone będą negocjacje z
oferentami w celu wynegocjowania jak najkorzystniejszych dla PHŚ zapisów w umowie sprzedaży.
Celem negocjacji jest zapewnienie spółce możliwości rozwoju. - Jest to szczególnie ważne w sytuacji
nieopłacalności eksportu polskiego węgla drogą morską, co spowodowało spadek przeładunków tego surowca w porcie w Świnoujściu - przypomina Sobecki. Jeśli wszystko odbywać się będzie zgodnie z
harmonogramem, ZMPSiS powinien sprzedać udziały w lipcu..
Natomiast Port Handlowy Świnoujście posiada udziały w spółkach: Port Operator (usługi agencyjne i spedycyjne) - prawie 35 proc; Port-Hol
(usługi holownicze, dźwigi pływające) -100 proc; Kolej Bałtycka (przewozy kolejowe) - prawie 22 proc; Port-Invest (spółka celowa zajmująca się działalnością inwestycyjną) -100 proc.
Roczne możliwości
przeładunkowe świnoujskich nabrzeży to około 12 milionów ton towarów. W 2006 roku obroty PHŚ wyniosły w eksporcie - prawie 2,7 mln ton, w imporcie - 830 tys., a w tranzycie 601 tys. Głównymi ładunkami są
towary masowe - węgiel i koks (64,5 proc.) oraz rudy - prawie 21 proc. Rośnie też przeładunek kontenerów.
ZMPSiŚ sprzedał już wcześniej udziały w kilku innych dużych spółkach eksploatacyjnych,
działających na terenie portu: Bulk Cargo, Drobnicy, Elewatorze Ewa i Zakładzie Usług Żeglugowych.