Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wojewoda w roli sapera

Kurier Szczeciński, 2007-04-04
Są spore szanse, że przygotowania do inwestycji, jak również sama budowa terminalu LNG w Świnoujściu, będą na bieżąco konsultowane ze wszystkimi środowiskami, w tym - ekologami. Pierwsze spotkanie powołanej przez wojewodę Społecznej Rady Konsultacyjnej ds. Planowanej Budowy Terminalu LNG pokazało, że porozumienie z ekologami jest realne. O "syndromie Rospudy" mówił zresztą w swoim wystąpieniu wiceprzewodniczący rady - Jakub Szumin ze stowarzyszenia Gaj a. Wydaje się jednak po wczorajszym spotkaniu, że nie grozi on inwestycji w Świnoujściu. W trakcie prac nad raportem o wpływie przedsięwzięcia na środowisko będą się odbywały stałe konsultacje z organizacjami ekologicznymi, które zresztą już złożyły u inwestora listę uwag i propozycji "kompensat środowiskowych". Potencjalnie konfliktowe pola to przede wszystkim kwestia siedlisk ptaków, ochrony nietoperzy na terenie starych fortów, jak również kształtu najwyższych konstrukcji, które mogą utrudniać przemieszczanie się ptaków. Wojewoda Robert Krupowicz zwrócił uwagę, że będzie powstawać lista "działań kompensacyjnych". Planowane jest np. tworzenie siedlisk dla ptaków w nowych miejscach. Wiceprezes zarządu Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa Tadeusz Zwierzyński zgodził się z postulatem ekologów, by po zakończeniu inwestycji funkcjonował stały monitoring środowiska naturalnego na tym obszarze. Rada ma być niezależnym ciałem doradczym i forum wymiany opinii. W jej skład wchodzą przedstawiciele min. Świnoujścia, uczelni wyższych, portów w Szczecinie i Świnoujściu, organizacji ekologicznych i turystycznych. Budowa terminalu LNG bez społecznych konsultacji byłaby bardzo nierozsądna. Dla Świnoujścia, gdzie ma powstać gazoport, główną gałęzią gospodarki - oprócz branży morskiej - jest turystyka. Rejon planowanej inwestycji - tak wyspy Wolin jak i Uznam - polski rząd zaproponował jako obszar objęty ochroną w ramach programu Natura 2000. Natomiast całe polskie Wybrzeże obejmuje unijna tzw. dyrektywa ptasia, której celem jest ochrona ptaków. Budowa gazoportu w Świnoujściu wraz z infrastrukturą portową ma kosztować około 440 mln euro. Bardzo kosztowna ma być również rozbudowa krajowego systemu przesyłowego dostosowana do nowego źródła dostaw. Ma pochłonąć aż 600 mln euro. Budowa ruszy w 2008 r. a jej I etap zakończy się w 2011. Terminal będzie mógł wtedy przyjąć 2,5 mld m sześć, gazu rocznie. W 2015 - 5 mld m sześc.. Docelowo nawet 7,5 mld m sześc., czyli więcej niż obecnie kupujemy w Rosji.
 
R.K. Ciepliński
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl