Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Innowacyjność w trójmiejskich portach

Namiary na Morze i Handel, 2007-03-09

Czy porty województwa pomorskiego mogą stanowić szansę (i w jakim zakresie] dla małych i średnich przedsiębiorców? Czy będą oni w stanie przebić się z ofertą bardziej konkurencyjną niż tradycyjne firmy portowe? Na te i inne pytania próbowali odpowiedzieć sobie uczestnicy seminarium, które odbyło się 26 lutego br,, w obiektach Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego w Gdyni. Spotkanie zorganizowano w ra mach projektu www.innowacje.gdynia.pl, realizowanego przez Gdynię. Wiadomo, iż tereny każdego dużego portu morskiego w Europie i obszary do nich przyległe są miejscami szczególnie intensywnej działalności gospodarczej. Zarząd każdego portu poszukuje operatorów przeróżnych form aktywności gospodarczej, którym gotowy jest wydzierżawić fragment odpowiedniego obszaru portowego. Oczywiste, że najważniejsi są operatorzy dużych terminali. Na terenach portowych jest jednak także miejsce na działalność setek innych firm, w tym także małych i średnich, a nawet mikroprzedsiębiorstw, np. handlowych, przemysłowych, doradczych, projektowych i innych. Kondycja i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw są wypadkową wielu czynników, a przede wszystkim pochodną ogólnej sytuacji społeczno-gospodarczej regionu. Według przeprowadzonego, przez Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, rankingu województw w Polsce, pod względem atrakcyjności inwestycyjnej, pomorskie znalazło się dopiero na 6. miejscu. Kryteria oceny były następujące: - dostępność transportowa, - zasoby i koszty pracy, - rynek zbytu, - infrastruktura gospodarcza, - poziom bezpieczeństwa powszechnego, - aktywność województwa wobec inwestycji, - atrakcyjność inwestycyjna województw. Okazało się, że dostępność transportowa trójmiejskich portów to główna bariera rozwoju, gdyż 11. miejsce w tym zakresie uznać należy za porażkę województwa pomorskiego. Z kolei najsilniejszą stroną okazuje się bogaty rynek zbytu [3. miejsce]. Co można zrobić dla przyspieszenia rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, a tym samym poprawienia pozycji konkurencyjnej województwa pomorskiego? Czy zbudowanie sieci współpracy między przedsiębiorstwami, a także tych przedsiębiorstw z sektorem badawczo-rozwojowym, może stanowić rozwiązanie problemu, tak jak wskazują na to doświadczenia innych państw? Narzędziem służącym rozwojowi danej branży w regionie są klastry, czyli geograficzne skupiska wzajemnie powiązanych firm, wyspecjalizowanych dostawców, jednostek świadczących usługi, firm działających w pokrewnych sektorach. Zalety klastra to przepływ wiedzy, absorpcja i tworzenie innowacji; wyspecjalizowane i dostępne lokalnie zasoby i usługi; lepsze wykorzystanie zasobów różnych organizacji; obniżenie kosztu i ryzyka większych przedsięwzięć oraz obniżenie kosztów transakcyjnych. Są także miejscami, gdzie konkurencja się rozwija. Istnieją dwa nurty wspierania klastrów: kształtowanie polityki regionalnej przez ich pryzmat, co jest korzystne dla danych regionów i oddolne wspieranie inicjatyw klastrowych. Projekt www.innowacje.gdynia.pl jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.
 
rel
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl