Zgodnie z ustawą o portach i przystaniach morskich, zarządy portów muszę pozbyć się swoich udziałów w portowych firmach
eksploatacyjnych (właściwie kolejny termin upłynął z końcem 2005 r.). Nowego udziałowca ma więc Drobnica - Port Szczecin. Trwają natomiast negocjacje w sprawie zbycia udziałów Portu Handlowego Świnoujście
oraz Bałtyckiej Bazy Masowej w porcie gdyńskim.
Natomiast konkurs na zakup akcji Morskiego Terminalu Masowego został przez Za rząd Morskiego Portu Gdynia SA zamknięty bez rozstrzygnięcia. Uznano, że
złożona oferta nie spełniała oczekiwań. Konkurs zamknięto bez wybrania inwestora. Będzie musiał być powtórzony. Nie ustalono jeszcze, kiedy to się stanie.
Być może, podobnie zakończy się konkurs w
przypadku Bałtyckiej Bazy Masowej, specjalizującej się w przeładunkach nawozów i paliw płynnych. Wpłynęła jedna oferta wiążąca, która prawdopodobnie nie spełnia oczekiwań zarządu gdyńskiego portu, dlatego
w tym przypadku również możliwe jest za mknięcie przetargu bez wyboru inwestora. Co ciekawe, oferty nie złożył prywatny przewoźnik PCC Rail SA, który wcześniej deklarował zainteresowanie BBM.
W
Szczecinie, 7 lutego, zarząd tamtej szych portów podpisał warunkową umowę sprzedaży pakietu 45% swoich udziałów w spółce Drobnica - Port Szczecin. Trafił on do PCC Raił, która -jako udziałowiec spółki -
skorzystała z prawa pierwszeństwa.
Zaproszenie do kupna akcji Drobnicy ogłoszono 2 czerwca ub.r. Odpowiedziało na nie 4 potencjalnych oferentów: Rhenus Port Logistics, PCC Rail, Konsorcjum Finansowe
Drobnica - Port Szczecin, w skład którego wchodziły Rentrans i Trade Trans, i FastTer-minals. Po przeanalizowaniu wszystkich ofert, jako potencjalnego nabywcę ZMPSiŚ wybrał Konsorcjum Finansowe Drobnica
-Port Szczecin.
Jednak, zgodnie z zapisami umowy spółki Drobnica - Port Szczecin, każdy udziałowiec spółki posiada prawo pierwszeństwa w nabyciu jej udziałów. PCC Raił posiadała już 1,2% udziałów. Po
transakcji, jej udział w kapitale zakładowym Drobnicy wyniesie 46,2%, co - wobec znacznego rozproszenia pozostałych akcji - de facto sprawi, iż stanie się jej właścicielem (pozostałe 53,8% udziałów należy
do 900, głównie emerytowanych, pracowników spółki). Przeniesienie prawa własności nastąpi po podjęciu stosownych uchwał przez rady nadzorcze ZMPSiŚ oraz PCC Raił. Wynik konkursu wywołał protest
konsorcjum.
- Informacje na temat spółki Drobnica i jej udziałowców były ogólnie dostępne w materiałach konkursowych. Nie było więc żadnych uchybień prawnych. PCC Raił miała prawo skorzystać z
pierwszeństwa. Gdyby tego nie zrobiła, z zakupu akcji mógłby skorzystać wybrany przez ZMPSiŚ oferent - wyjaśnił Wojciech Sobecki, rzecznik prasowy ZMPSiŚ.
Umowa obliguje nabywcę do utrzymania wielkości
zatrudnienia oraz zarobków na dotychczasowym poziomie. Nabywca zobowiązany jest także do dbałości o rozwój spółki oraz jej wielomilionowego dokapitalizowania.
Drobnicę tworzą 3 terminale: Ewa
Stevedoring (nabrzeża Czeskie i Słowackie), Łasztownia (nabrzeża: Polskie, Węgierskie, Rumuńskie, Albańskie i Rosyjskie) oraz Starówka. Przedsiębiorstwo przeładowuje tam drobnicę - również w kontenerach,
obsługuje rozładunek wojsk NATO, nie stroni także od ładunków masowych. Firma przeżywa jednak problemy finansowe. Zeszły rok zamknęła stratą ok. 2,5 mln zł. Potrzebuje m.in. nowoczesnego sprzętu
przeładunkowego.
W Porcie Handlowym Świnoujście do nabycia jest również pakiet 45% (pozostałe 55% udziałów posiadają pracownicy). Złożone zostały 3 oferty (firm zagranicznych i polskich, których nazw
nie ujawniono). Do dalszych negocjacji wybrano 2 oferty, na temat których trwają rozmowy. Decyzja ma zapaść w połowie marca.
Jedną z nich złożyło Przedsiębiorstwo Transportu Kolejowego i Gospodarki
Kamieniem (PTKiGK) z Zabrza. Spółka chce rozwijać transport kontenerowy ze Śląska nad morze i posiadać własną bazę w porcie. PTKiGK buduje m.in. własną bazę kontenerową w porcie rzecznym w Gliwicach.
Koszt tej inwestycji to ok. 20 mln zł.
PHŚ zajmuje się m.in. przeładunkami towarów masowych, w tym węgla, którego przeładunki ostatnio się załamały. W br. przeładowano go tam zalecicie 2,5 mln t, czyli
o 1,5 mln t mniej niż zakładały podpisane wcześniej umowy. Tym samym, spółka zakończyła ub.r. stratą 5 mln zł.