Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Walka o każdy kontener

Namiary na Morze i Handel, 2007-03-09

Polzug, uprawiający międzynarodowe przewozy kolejowe, głównie między Polską a portami niemieckimi, może zaliczyć 2006 r. do niezwykle udanych. To wspólne przedsięwzięcie PKP, Deutsche Bahn i hamburskiego operatora portowego, HHLA, odnotowało aż 60% przyrost obrotów. Pociągi Polzugu przewiozły w ub.r. 1 20 342 TEU, wobec 75 043 - rok wcześniej. Najszybciej wzrastały obroty należących do tej firmy terminali we Wrocławiu i Sławkowie, choć największe miał nadal terminal w Pruszkowie (prawie 14 tys. TEU], gdzie przeładunki również wzrosły w ub.r. imponująco, gdyż prawie o połowę (49%). Wśród terminali partnerskich, największe obroty odnotowały: Mława, Gliwice, Łódź i Gdańsk. Mławski terminal ma wszelkie szansę na to, by już w tym roku stać się największym, gdyż przeładowano tam 13,9 tys. TEU, chociaż Polzug zaczął go obsługiwać dopiero od lutego ub.r. Ta wielka liczba kontenerów to głównie zasługa koreańskich inwestycji w tym mieście. Odnotować należy przypadek terminalu gdańskiego, gdyż świadczy on, iż Polzug konkuruje skutecznie z przewoźnikami morskimi, niejako "w jaskini lwa", zbierając ładunki z bezpośredniego zaplecza dwóch dużych portów morskich, w których na dodatek odbywa się niezwykle intensywna rozbudowa potencjału kontenerowego. Nie zniechęciło to jednak firmy do rozbudowy swojej sieci połączeń; od 2005 r. regularny pociąg kontenerowy kursuje 3 razy w tygodniu między Rotterdamem a terminalami Polzugu w Pruszkowie, Wrocławiu, Gadkach k. Poznania i Sławkowie. We wrześniu ub.r. uruchomione zostały kolejne, bezpośrednie pociągi wahadłowe w relacjach: - Hamburg - Pruszków - Hamburg (6 razy / tydzień; czas przejazdu w jedną stronę 20 godz.); - Hamburg-Gądki-Hamburg (3 razy / tydzień; czas przejazdu 14 godz.); - Hamburg - Wrocław - Hamburg (3 razy / tydzień; czas przejazdu 22 godz.); - Hamburg - Mława - Hamburg (5 razy / tydzień; czas przejazdu 24 godz.). Oprócz tego serwisu, w dalszym ciągu utrzymywane są codzienne połączenia z portami Hamburg i Bremerhaven, w tzw. systemie antenowym, tzn. zwarty pociąg dociera do Poznania Franowa, gdzie rozdzielany jest na części docierające do poszczególnych terminali, w tym też partnerskich. Klientami Polzugu są niemal wszyscy armatorzy obecni również bezpośrednio lub pośrednio (przez feedery) na polskim rynku żeglugowym. Najwięksi z nich to: Maersk Line, Hapag Lloyd, NYK, Hanjin, APL, CMA-CGM, MOL, Hyundai - i to głównie zlecanym przez nich przewozom Polzug zawdzięcza swoje znakomite wyniki. Rośnie również w przewozach firmy udział ładunków kontrolowanych przez spedytorów globalnych. Polzug modernizuje i rozbudowuje nadal swoje terminale: w zeszłym roku zakupiono, m.in. 2 dźwigi samojezdne Kalmar oraz 40 naczep kontenerowych. Obecnie, na wszystkich terminalach, firma posiada 19 urządzeń przeładunkowych oraz 182 naczepy kontenerowe. W br. planuje się dalsze zakupy sprzętu. Wkrótce rozpocznie się rozbudowa terminalu we Wrocławiu, a na pozostałych terminalach - prace modernizacyjne. Jak z tego widać, firma intensywnie przygotowuje się do konkurencji, która niebawem, zwłaszcza po oddaniu do eksploatacji, w czerwcu br., nowego morskiego terminalu kontenerowego w Gdańsku oraz po zapowiadanym uruchomieniu regularnego pociągu kontenerowego z Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego w Gdyni do Mławy, zapewne bardzo się zaostrzy. Szykuje się zacięta walka o każdy kontener.
 
RT, MB
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl