Trasa Sucharskiego, razem z tunelem pod Martwą Wisłą, kluczowa dla rozwoju portu gdańskiego inwestycja, ostatecznie
znalazła się na liście projektów, które mają być finansowane przez Unię Europejską. Tak zdecydował 3 stycznia br. rząd. Ma ona połączyć port z autostradą A-1.
Teraz władze Gdańska, wspólnie z zarządem
portu, muszą przygotować aplikację, która pozwoli przekonać do projektu Komisję Europejską. Nie wiadomo jeszcze pod nadzorem jakiego ministerstwa inwestycja będzie realizowana. Ustalą to w najbliższych
dniach: minister rozwoju regionalnego Grażyna Gęsicka i minister transportu Jerzy Polaczek. Jeszcze w sierpniu ub.r. Trasa Sucharskiego była na rządowej liście inwestycji, które – w ramach
priorytetu VI programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko" – miały być sfinansowane z funduszy unijnych. Potem jednak, gdański projekt został skreślony z listy inwestycji w
Ministerstwie Gospodarki Morskiej (uznano, że projekty realizowane w ramach Transeuropejskich Sieci Transportowych TEN-T to działania typowo drogowe), a nie został, wbrew ustaleniom, wpisany na listę w
Ministerstwie Transportu. Oznaczało to, że budowa Trasy Sucharskiego nie ruszy przed 2013 r. Miasta nie stać na sfinansowanie tak ogromnej inwestycji, której koszt oszacowano na 220 mln euro, czyli 840
mln zł. Jest to ponad połowa całorocznego budżetu Gdańska.