Przewozy intermodalne, realizowane przez PKP Cargo w 2006 r., kształtowały się na poziomie prawie 256 tys. jednostek
transportu intermodalnego (UTI). W odniesieniu do poprzedniego roku, był to wzrost o 35%. Spółka planuje dalszy wzrost przewozów intermodalnych - o ok. 10% rocznie. Jest to bardzo ostrożna prognoza, gdyż
rozbudowa portowych terminali kontenerowych (VGN Polska, budowa DCT w Gdańsku, przygotowanie inwestycji w porcie szczecińskim na Ostrowie Grabowskim) sprawia, że ta forma transportu zyskuje coraz większe
znaczenie dla kolei. Dlatego obsługa portów morskich staje się jednym z ważniejszych elementów przewozów intermodalnych.
Także wzrost przewozów w żegludze promowej i ro-ro z krajami skandynawskimi
przyczynia się do zwiększenia transportu kolejowego przez polskie porty morskie. Dlatego PKP Cargo systematycznie wprowadza nowe oferty przewozowe. W grudniu 2005 r. spółka wprowadziła Sieć Szybkich
Pociągów Intermodalnych (SSPK).
SSPK to kilkanaście pociągów, kursujących codziennie w stałym rozkładzie jazdy (4 pociągi dziennie z portów Świnoujście/Szczecin oraz 4 z portów Gdańsk/Gdynia).
Wprowadzenie SSPK miało na celu m.in.:
- połączenie polskich portów z głównymi centrami gospodarczymi kraju;
- zagwarantowanie przewozu w ciągu 24 godz. z obsługą na stacjach pośrednich;
-
kursowanie według rozkładu jazdy;
- skomunikowanie z krajową siecią kolejową;
- zapewnienie dostępu do przewozów intermodalnych na terenie całego kraju;
- połączenie z siecią międzynarodową;
-
stały nadzór i monitoring - wysokie bezpieczeństwo przesyłek.
Pociągi te są dostępne dla każdego klienta. Gwarantują szybką dostawę towarów do wielu miast Polski, a poprzez terminale kontenerowe,
dzięki współpracy z lokalnymi przewoźnikami drogowymi, bezpośrednio do klienta. Sieć jest ciągle udoskonalana, zgodnie z wymaganiami klientów korzystających z tych usług.
Utrzymanie wzrostowej
tendencji w przewozach intermodalnych wymaga od PKP Cargo inwestycji. Zarówno w nowoczesny tabor, gdyż obecny jest już wykorzystywany niemal w 100%, jak i w infrastrukturę służącą obsłudze przewozów.
Ponadto, firma podejmuje działania mające na celu poprawę dostępu klientów do infrastruktury przeładunkowej. W ostatnim okresie powstał nowy terminal kontenerowy w Mławie - dedykowany do obsługi ładunków
głównie LG Poland (przesyłki z portów polskich), ale już w tej chwili korzystaniem z niego są zainteresowane także inne firmy. Natomiast reaktywowany terminal kontenerowy w Kobylnicy jest przedpolem
projektowanych inwestycji w Poznaniu.
Jednym z największych wyzwań stojących przed PKP Cargo jest planowana budowa centrów logistycznych. Spółka ściśle współpracuje z Zarządem Morskich Portów Szczecin
i Świnoujście SA przy realizacji Zachodniopomorskiego Centrum Logistycznego. Daleko posunięte są również plany budowy Centrum Logistycznego Poznań Franowo, na terenach należących do PKP oraz Centrum
Logistycznego Małaszewicze, na bazie Zakładu Przeładunków Małaszewicze. Obie inwestycje mają ogromne znaczenie dla PKP Cargo - Małaszewicze, jako suchy port i najważniejsza kolejowa stacja graniczna, a
Poznań (i jego okolice) - jako prężnie rozwijający się ośrodek przemysłowy.
W przyszłości planowane jest tworzenie terminali w oparciu o istniejącą już infrastrukturę kolejową, m.in. rozbudowa
terminalu kontenerowego w Gliwicach i przekształcenie go w centrum logistyczne.
Trwają również rozmowy z kilkoma samorządami lokalnymi, na temat usytuowania na ich terenie punktów przeładunkowych i
terminali kontenerowych oraz wykorzystania nieużywanych terenów kolejowych (również w formie partnerstwa publiczno-prywatnego). Niestety, zakres i zaawansowanie rozmów oraz proponowane lokalizacje są na
razie objęte tajemnicą handlową.
Wykorzystanie możliwości, które powstały po wstąpieniu do Unii Europejskiej, jak np. uzyskanie środków pomocowych na rozwój infrastruktury [odpowiednie wnioski o
dofinansowanie dla centrów logistycznych w Poznaniu i Małaszewiczach zostały złożone w Ministerstwie Transportu], czy możliwości pozyskania dotacji pozwalającej skutecznie konkurować z transportem
samochodowym (Marco Polo II - PKP Cargo pracuje nad projektem wykorzystania tych funduszy wraz z zarządami portów morskich) pozwalają optymistycznie myśleć o rozwoju transportu intermodalnego w Polsce. A
także o powrocie na tory takich ładunków jak: kontenery, naczepy i nadwozia wymienne.