Największym przeładowcą kontenerów w zespole portowym Szczecin-Świnoujście jest spółka Drobnica-Port Szczecin. W ub.r. przeładowała prawie
90% kontenerów w tych portach. Aktualnie firma jest w trakcie głębokich zmian strukturalnych.
7 lutego br. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podpisał wstępną umowę sprzedaży 45% udziałów w
tej spółce. Nabywcą jest PCC Rail SA, która posiadała już wcześniej 1,2% akcji i skorzystała z prawa pierwokupu. Po transakcji udział PCC Rail w kapitale zakładowym Drobnicy wyniesie 46,2%.
- Dzięki
tej inwestycji, Grupa PCC Rail uzyskała dostęp do nabrzeży portowych w Szczecinie, co niewątpliwie przyczyni się do wydłużenia łańcuchów logistycznych wykorzystywanych przez holding. W szczególności
wpłynie na rozwój transportu kombinowanego, z wykorzystaniem portu w Szczecinie -napisała PCC Rail w swoim komunikacie.
Nowy współwłaściciel Drobnicy należy do międzynarodowego holdingu PCC SE z
siedzibą w Duisburgu (Niemcy). PCC Rail to drugi, pod względem przewozów ładunków, prywatny przewoźnik kolejowy w Polsce. Należy przypuszczać, że nabycie udziałów w spółce Drobnica wpłynie na zwiększenie
obrotów kontenerowych w porcie. Wykupując udziały w Drobnicy, PCC zyskała nie tylko dostęp do nabrzeży w szczecińskim porcie i terminal kontenerowy, ale i międzynarodowe certyfikaty bezpieczeństwa.
Szczeciński port, obok włoskiego Salerno, w listopadzie ub.r., został wybrany do programu pilotażowego amerykańskiego systemu CSI - Inicjatywy Bezpieczeństwa Kontenerowego, w kategorii serwisów
dowozowych. Procedury programu mają pomagać w wychwytywaniu kontenerów "podwyższonego ryzyka", zawierających broń, narkotyki, substancje chemiczne i radioaktywne oraz wyroby akcyzowe. Rezultaty tego
pilotażu posłużą do ewentualnego rozszerzenia programu na inne porty.
Do nabrzeża Czeskiego, przy którym działa Drobnica, zawijają regularne serwisy feederowe przewożące kontenery do portów w
Hamburgu i Bremerhaven oraz działa połączenie z Kłajpedą. Terminal obsługiwany jest przede wszystkim przez armatora Baltic Container Linę. W mniejszym stopniu z jego usług korzysta także Euroafrica Linie
Żeglugowe. Natomiast główni armatorzy oceaniczni, których kontenery obsługiwane są w Szczecinie, to: Maersk i Hanjin. Od strony lądowej obsługę terminalu zapewnia PKP Cargo. Drobnica - Port Szczecin jest
także operatorem wolnego obszaru celnego. Można tu dokonywać operacji składowania kontenerów i ich zawartości, bez ponoszenia obciążeń celnych.