Ruch kapitałowy trwa w stoczniach Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Stocznia w Stralsundzie (Volkswerft) chce
kooperować ze stocznią w Wolgaście (Peenewerft) - podała w ubiegły czwartek duńska grupa Odense Steel Shipyard, grupująca firmy stoczniowe. Celem współpracy ma być wzmocnienie pozycji obu stoczni w
Meklemburgii-Pomorzu Przednim.
Jurgen Seidel (CDU), minister gospodarki koalicyjnego rządu landowego w Schwerinie, poinformował, że duński koncern AP Moeller, który od dziewięciu lat jest właścicielem
stoczni w Stralsundzie, chce ją sprzedać. Seidel podkreślił, że wszystkie sprawy z tym związane resort będzie uważnie obserwował. Możliwe jest sprzedanie stoczni grupie Hegemanna z Bremy, która jest
właścicielem Peenewerft w Wolgaście.
Volkswerft, którą Duńczycy zakupili w 1998 r., buduje głównie kontenerowce, frachtowce i statki rybackie, zatrudnia 1308 pracowników. Jak podaje dziennik
"Nordkurier", w pakiecie zamówień ma cztery kontenerowce do przewozu 4170 kontenerów, dziesięć statków do przewozu 2500 kontenerów i cztery statki zabezpieczenia technicznego kotwicowisk, budowane dla
potężnego przewoźnika Reederei Maersk, należącego do firmy A.P Moeller. Zamówień wystarczy do 2010 r.
Pod koniec ubiegłego roku AP Moeller ogłosił wprowadzenie rygorystycznego programu
oszczędnościowego w duńskiej stoczni Odense, wykluczając jednocześnie, że będzie to miało jakikolwiek wpływ na stocznię w Stralsundzie. Podkreślił jednak, że Volkswerft musi szukać zamówień także poza
koncernem.
Szef stoczni w Wolgaście Detlef Hagemann opowiedział się za współpracą ze Stralsundem, wykluczając jednak możliwość jej przejęcia. Do grupy Hegemanna należy jeszcze stocznia Roland w
Berne (Dolna Saksonia), która razem z Peenewerft ma zamówienia na czterdzieści różnych statków o wspólnej wartości ponad 1 mld euro. Pakiet zamówień jest do 2010 r. pełen. Stocznia w Wolgaście chciałaby
się powiększać. Rozbudowa ruszy jednak najwcześniej w 2008 r. Konieczne byłoby najpierw pogłębienie toru podejściowego na Pianie do 7,5 m. Do czasu rozbudowy Peenewerft może budować statki do 184 m
długości. Przed dwoma laty do 7,5 metra pogłębiono tor podejściowy stoczni w Stralsundzie (koszt: 16,5 min euro).
Przed kilkoma dniami norweski koncern Aker SA, do którego w Meklemburgii-Pomorzu
Przednim należą stocznie w Wismarze i Warnemunde (dawniej: Kvaerner Warnow Werft), ogłosił że 40 proc. swoich zamówień (565 mln euro) sprzedał międzynarodowej grupie inwestorów.
Min. Seidel podkreślił,
że sprzedaż stoczni w Stralsundzie grupie Hegemanna doprowadziłaby do koncentracji kapitału i wzmocnienia stoczni w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, które - jak stwierdził - należą do najbardziej wydajnych
w Europie. Budują kontenerowce, drobnicowce, statki pasażerskie morskie i rzeczne, statki obsługi technicznej.
------------------------------
Przemysł stoczniowy Meklemburgii-Pomorza
Przedniego (stocznie w Rostocku, Stralsundzie, Wismarze i Wolgaście) wraz z zakładami kooperującymi zatrudnia 13 400 osób. W czasach NRD niewiele mniej osób zatrudniała tylko stocznia w Rostoku.
Proces
restrukturyzacji byłych stoczni enerdowskich, który przeprowadzono w latach dziewięćdziesiątych, przebiegał burzliwie. Gdy kanclerzem Niemiec był Gerhard Schroeder, trwały ostre dyskusje z Komisją
Europejską w sprawie państwowych dotacji dla stoczni. Znaleziono kompromisowe wyjście.