Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Niepokój w stoczniach

Kurier Szczeciński, 2007-03-26
Ruch kapitałowy trwa w stoczniach Meklemburgii-Pomorza Przedniego. Stocznia w Stralsundzie (Volkswerft) chce kooperować ze stocznią w Wolgaście (Peenewerft) - podała w ubiegły czwartek duńska grupa Odense Steel Shipyard, grupująca firmy stoczniowe. Celem współpracy ma być wzmocnienie pozycji obu stoczni w Meklemburgii-Pomorzu Przednim. Jurgen Seidel (CDU), minister gospodarki koalicyjnego rządu landowego w Schwerinie, poinformował, że duński koncern AP Moeller, który od dziewięciu lat jest właścicielem stoczni w Stralsundzie, chce ją sprzedać. Seidel podkreślił, że wszystkie sprawy z tym związane resort będzie uważnie obserwował. Możliwe jest sprzedanie stoczni grupie Hegemanna z Bremy, która jest właścicielem Peenewerft w Wolgaście. Volkswerft, którą Duńczycy zakupili w 1998 r., buduje głównie kontenerowce, frachtowce i statki rybackie, zatrudnia 1308 pracowników. Jak podaje dziennik "Nordkurier", w pakiecie zamówień ma cztery kontenerowce do przewozu 4170 kontenerów, dziesięć statków do przewozu 2500 kontenerów i cztery statki zabezpieczenia technicznego kotwicowisk, budowane dla potężnego przewoźnika Reederei Maersk, należącego do firmy A.P Moeller. Zamówień wystarczy do 2010 r. Pod koniec ubiegłego roku AP Moeller ogłosił wprowadzenie rygorystycznego programu oszczędnościowego w duńskiej stoczni Odense, wykluczając jednocześnie, że będzie to miało jakikolwiek wpływ na stocznię w Stralsundzie. Podkreślił jednak, że Volkswerft musi szukać zamówień także poza koncernem. Szef stoczni w Wolgaście Detlef Hagemann opowiedział się za współpracą ze Stralsundem, wykluczając jednak możliwość jej przejęcia. Do grupy Hegemanna należy jeszcze stocznia Roland w Berne (Dolna Saksonia), która razem z Peenewerft ma zamówienia na czterdzieści różnych statków o wspólnej wartości ponad 1 mld euro. Pakiet zamówień jest do 2010 r. pełen. Stocznia w Wolgaście chciałaby się powiększać. Rozbudowa ruszy jednak najwcześniej w 2008 r. Konieczne byłoby najpierw pogłębienie toru podejściowego na Pianie do 7,5 m. Do czasu rozbudowy Peenewerft może budować statki do 184 m długości. Przed dwoma laty do 7,5 metra pogłębiono tor podejściowy stoczni w Stralsundzie (koszt: 16,5 min euro). Przed kilkoma dniami norweski koncern Aker SA, do którego w Meklemburgii-Pomorzu Przednim należą stocznie w Wismarze i Warnemunde (dawniej: Kvaerner Warnow Werft), ogłosił że 40 proc. swoich zamówień (565 mln euro) sprzedał międzynarodowej grupie inwestorów. Min. Seidel podkreślił, że sprzedaż stoczni w Stralsundzie grupie Hegemanna doprowadziłaby do koncentracji kapitału i wzmocnienia stoczni w Meklemburgii-Pomorzu Przednim, które - jak stwierdził - należą do najbardziej wydajnych w Europie. Budują kontenerowce, drobnicowce, statki pasażerskie morskie i rzeczne, statki obsługi technicznej. ------------------------------ Przemysł stoczniowy Meklemburgii-Pomorza Przedniego (stocznie w Rostocku, Stralsundzie, Wismarze i Wolgaście) wraz z zakładami kooperującymi zatrudnia 13 400 osób. W czasach NRD niewiele mniej osób zatrudniała tylko stocznia w Rostoku. Proces restrukturyzacji byłych stoczni enerdowskich, który przeprowadzono w latach dziewięćdziesiątych, przebiegał burzliwie. Gdy kanclerzem Niemiec był Gerhard Schroeder, trwały ostre dyskusje z Komisją Europejską w sprawie państwowych dotacji dla stoczni. Znaleziono kompromisowe wyjście.
 
Ralf Sommer, Sven Moritz
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl