Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

O honor bandery

Kurier Szczeciński, 2007-03-20
Morska Solidarność jest oburzona na ministra gospodarki morskiej Rafała Wiecheckiego. Powodem jest projekt ustawy. Związek apeluje do prezydenta, marszałka Sejmu i premiera o "obronę honoru biało-czerwonej bandery". Szef resortu uważa natomiast, że postawa związku zamiast zachęcić armatorów do powrotu pod narodową banderę, wypłoszy pod obce rejestry dwa ostatnie statki. Przypomnijmy, że resort forsuje pakiet ustaw, które - jego zdaniem - powinny skłonić armatorów do przerejestrowania floty pod polską flagę. Obecnie w zespole trójstronnym, w którym zasiadają przedstawiciele ministerstwa, związków i armatorów, omawiany jest projekt ustawy o zatrudnieniu na morskich statkach handlowych. Jednak Janusz Maciejewicz, przewodniczący Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" twierdzi, że pomimo sprzeciwu jego związku minister "aprobuje i proponuje" możliwość zatrudniania marynarzy na statku o polskiej przynależności na podstawie przepisów prawa obcego. Maciejewiczowi od dawna nie podoba się np., że na dwóch statkach Euroafriki, które są zarejestrowane w Polsce, załogi zatrudniane są na podstawie cypryjskiego prawa pracy. - Protestujemy też wobec niezgodnych z faktami stwierdzeń ministra i prezesa Związku Armatorów Polskich, że projekt ustawy opracowano na podstawie uzgodnień ze związkami zawodowymi w ramach zespołu trójstronnego - dodaje. Szef Morskiej Solidarności ma też zastrzeżenia do kilku innych zapisów i twierdzi, że ustawa "cofa nas do średniowiecza", bo "pod hasłem powrotu statków pod biało-czerwoną banderę minister opracował chaotyczny i niespójny projekt nowej ustawy". Zarzuty odpiera minister Wiechecki. Mówi, że kwestionowany zapis był też w poprzednim prawie uchwalonym w 1990 r. Natomiast projekt nowej ustawy był dyskutowany w zespole trójstronnym i wszyscy się z nim zapoznali. - Na jednym z posiedzeń powiedziałem, że nie upieram się przy tym zapisie, że sprawa jest do dyskusji. Uważam jednak, że niektórym osobom tak naprawdę nie chodzi o to, żeby biało-czerwona bandera wróciła na statki rodzimych armatorów. Chcieliby projekt przewlekać jeszcze przez parę lat, a najlepiej odłożyć na półkę - ripostuje R. Wiechecki. - Dla niektórych przynależność ich związków zawodowych do międzynarodowych organizacji (ITF - red.) jest ważniejsza niż interes krajowy. Maciejewicz twierdzi jednak: - Nigdzie za granicą nie spotkałem się z taką praktyką zatrudniania, jaką proponuje się w ustawie.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl