Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rozbudowa terminalu rzeczywistością

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2007-03-06

Wyraźnie zwiększa się dynamika obrotów ładunkowych na Bałtyku. Na większości połączeń promowych odnotowano w kolejnych latach 5-7-proc. wzrost przewozów ładunków. Promowy sektor żeglugi nabiera więc impetu. Uaktywnili się polscy armatorzy starając się wykorzystać wzrostowe trendy żeglugowe. Nowo wprowadzone promy Unity Line i PŻB, jak i uruchomiona właśnie linia promowa Świnoujście - Trellenborg podnoszą konkurencyjność armatorów na bałtyckich szlakach. Organizowana jest kolejna linia Świnoujście - Kłajpeda. - W Terminalu Promowym w Świnoujściu wzrost przewozów ładunków i ilości obsługiwanych promów wymusza powiększenie przepustowości. Od 2003 r. o 66 proc. wzrosła ilość przeładowanych samochodów osobowych, o 33 proc. samochodów ciężarowych, o 13 proc. liczba wagonów, a o 30 proc. przeładunków towarowych. Jedynym sposobem, aby nadążyć za potrzebami i umożliwić kontrahentom przeładunki coraz większej ilości towarów jest rozbudowa terminalu. Takie działania zostały podjęte przez właściciela terminalu Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Niebawem ruszy budowa nowego stanowiska nr 1 oraz modernizacja stanowiska nr 6, do którego będą mogły dobijać promy największe o 200 m długości. Przeładunki będą realizowane całodobowo bez względu na warunki atmosferyczne. Pierwszy etap rozbudowy wymaga 90 mln zł nakładów i jest dofinansowany na 80 mln zł przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej. Terminal Promowy w Świnoujściu, jeden z najnowocześniejszych na Bałtyku, jest wiodącym w obsłudze ruchu pasażerskiego i towarowego połączeniem między Polską a Skandynawią. Oferuje kompleksową, całodobową obsługę promów morskich, statków ro-ro, przeładunki ro-ro samochodów osobowych, ciężarowych, wagonów kolejowych i obsługę pasażerów. Posiada cztery nabrzeża o długości 196 m i jedno 140-metrowe, z których dwa są uniwersalnymi do obsługi promów kolejowych, kolejowo- samochodowych, dwa natomiast do obsługi promów pasażersko-samochodowych oraz jedno stanowisko ro-ro z możliwością obsługi ładunków lo-lo. Dzięki systemowi galerii ruch pasażerski jest oddzielony od ruchu towarowego. Corocznie terminal przeładowuje ponad 125 tys. samochodów osobowych, 150 tys. samochodów ciężarowych i ponad 2,5 mln ton towarów i odprawia 700-800 tys. pasażerów. Wysoki, potwierdzony certyfikatem ISO 9001, poziom obsługi zapewnia wykwalifikowany zespół pracowników. Firma stale doskonali procedury i organizację pracy, utrzymując pozycję najnowocześniejszego terminalu promowego na Bałtyku. - Nowe koncepcje linii promowych zarówno na kierunku północ-południe, jak i wschód-zachód, spotęgują obroty terminalu - komentuje Sławomir Głowacki, prezes zarządu Terminalu Promowego w Świnoujściu. Mamy tę świadomość że działamy w najbardziej dynamicznie rozwijającym się regionie UE, w którym wg unijnych ekspertyz budowa infrastruktury drogowej nie nadąża za gospodarczym rozwojem. Stąd tak ważną rolę przypisuje się tworzeniu korytarzy transportowych i transportowi kombinowanemu, programów wspieranych znaczącymi dotacjami unijnymi. Dofinansowanie przewidziane jest dla konsorcjów tworzących kompleksowe przedsięwzięcia, dlatego tworzymy właśnie taki zespół, by maksymalnie skorzystać ze wsparcia unijnego. Jako terminal uczestniczymy w grupach operatorów i przewoźników ubiegających się o środki z funduszy Marko Polo i Autostrady Morskie, funduszy zabiegających o status korytarza transportowego. Wspólnie z ZMPSiŚ SA i Urzędem Morskim zabiegamy o dofinansowanie na kwotę 150 mln zł niezbędnych do stworzenia infrastruktury dla transportu kombinowanego. Właśnie dla tego programu przygotowano bardzo dokładną dokumentację wraz z wizualizacją pracy terminalu w nowych uwarunkowaniach przestrzennych i organizacyjnych. Zgodnie z jego założeniami przy stanowisku nr 6 zamierzamy wybudować zaplecze umożliwiające bezpośrednio załadunek naczep samochodowych z promu na wagony, formując pełne składy pociągów, kierowanych wg potrzeb do Czech, Austrii i Włoch. Mamy tam partnerów, na których już dziś możemy liczyć. Problem w tym, że brakuje terenu. Jedyny możliwy znajduje się w gestii zarządu miasta Świnoujście. To obecny basen rybacki, który mógłby zostać przeniesiony w lewobrzeżną część miasta. Ale do takich decyzji potrzeba dobrej woli zainteresowanych stron. Sądzę, że konkretne rozmowy niebawem będą musiały być podjęte i wypracujemy korzystne dla wszystkich stanowisko. Nie uprzedzajmy jednak faktów - powiada prezes Głowacki. Od momentu wejścia nowych krajów do UE o ponad 20 proc. wzrósł przewóz ładunków w regionie Morza Bałtyckiego, a do 2020 r. eksperci unijni szacują, że zwiększy się jeszcze o 54 proc., co znacząco podniesie rolę transportu morskiego. Transport morski winien wzrosnąć o 64 proc., drogowy i kolejowy o 27 proc. Porty bałtyckie przygotowują się do nowych zadań modernizując i rozbudowując swój potencjał. Świnoujski projekt ma na celu podniesienie konkurencyjności transportu morskiego i przyczyni się znacząco do tworzenia nadodrzańskiego korytarza transportowego. Wg koncepcji ministra gospodarki morskiej - Rafała Wiecheckiego, właśnie Świnoujście stać się ma pierwszym węzłem korytarza. - Zdecydowanie zmierzamy do tego celu, uważa prezes Głowacki. Modernizacja i budowa infrastruktury dla transportu kombinowanego w Terminalu Promowym, budowa gazoportu i tunelu pod Świną zapewne urzeczywistnią tę wizję. *** Sławomir Głowacki Prezes zarządu Terminalu Promowego w Świnoujściu. Absolwent Wydziału Komunikacji Politechniki Warszawskiej, specjalista w zakresie transportu lądowego, morskiego i powietrznego. Zawodowe doświadczenie zdobywał na szeregu kierowniczych stanowiskach, m.in. jako zastępca naczelnika stacji Szczecin Port Centralny (jednej z największych stacji przeładunkowych w Polsce), z-ca naczelnika stacji Szczecin-Dąbie, kontroler ruchu pociągów w nadzorze na odcinku Szczecin-Świnoujście, z-ca dyrektora ds. technicznych w Państwowym Ośrodku Maszynowym w Lubsku, z-ca dyr. ds. technicznych w Państwowym Ośrodku Maszynowym w Choszcznie, od lutego 2007 r. w Terminalu Promowym Świnoujście. Były członek szeregu spółek kapitałowych - zasiadał w radach nadzorczych i zarządach. Dziś w radzie nadzorczej Wojewódzkiej Stacji Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie. Absolwent licznych kursów m.in. maklerów papierów wartościowych organizowanych przez Komisję Papierów Wartościowych w Warszawie, także maklerów ubezpieczeń. Włada językami: angielskim, niemieckim, rosyjskim i włoskim. Żona: Maria. Dwoje samodzielnych dzieci: Ireneusz (prowadzi własną działalność gospodarczą) i Elwira (absolwentka ekonomii po Uniwersytecie Szczecińskim). Hobby: książki, szczególnie beletrystyka, narty, polityka.
 
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl