Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Żegluga bliskiego zasięgu w Hiszpanii

Namiary na Morze i Handel, 2007-01-26
Żegluga bliskiego zasięgu (Short Sea Shipping) przeżywa w Hiszpanii okres dynamicznego rozwoju. Spowodowane jest to zaletami tego transportu. Stanowi on coraz większą konkurencję względem transportu drogowego, jest bezpieczniejszy i wiąże się z mniejszym ryzykiem uszkodzenia ładunków, niż na zatłoczonych autostradach. Bardzo istotnym elementem jest również aspekt ekologiczny, który aktualnie nabiera szczególnego znaczenia. Co prawda czas dostawy transportem morskim, w zależności od odległości między portami, może być niekiedy dłuższy, jednak czynnik ten częściowo jest minimalizowany przez ograniczenia wprowadzane w transporcie drogowym w weekendy i święta. W Unii Europejskiej z tego rodzaju transportu korzysta wiele krajów. Dlatego na jej obszarze przewozi się w ten sposób blisko 2 mld t ładunków. Na razie, nieznacznie dominuje transport drogowy - 52%, następnie morski - 43% i kolejowy - 5%. Jednakże w ciągu najbliższych 5 lat szacuje się, że przewozy wewnątrzunijne wzrosną o 80% - i to przede wszystkim drogą morską. Hiszpania kładzie szczególnie duży nacisk na tę formę transportu i jest obecnie, po Włoszech, największym przewoźnikiem bliskiego zasięgu w rejonie Morza Śródziemnego. Wynika to z dogodnego położenia geograficznego i krótkich odległości na tym akwenie. Należy dodać, że rozwijane są również przewozy w innych kierunkach, szczególnie z portów usytuowanych na północy Hiszpanii, jak: Bilbao, Santander czy Pasajes. Szczególnie duże inwestycje mają miejsce w Bilbao. Port ten ma w przyszłości stać się m.in. ważnym ogniwem w połączeniach między Hiszpanią a Niemcami. Już dzisiaj wielu gestorów ładunków ze środkowej Hiszpanii, eksportujących towary w rejon Berlina, korzysta z połączenia poprzez port w Hamburgu, rezygnując z drogi lądowej. Hiszpania uzyskuje też znaczne dotacje na promocję SSS z UE. W ub.r. wynosiły one ok. 5,6 min euro. Również w rejonie Morza Bałtyckiego ten rodzaj transportu ma przyszłość i koniecznym wydaje się jego pełne-wykorzystanie, także poprzez dotację z Unii na jego dalszy rozwój.
 
Lech Łyczywek, dyr. Polsteam Iberia Madryt
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl