Pod koniec ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął kolejne postępowanie przeciwko PKP Cargo. Tym razem, na wniosek
największego prywatnego przewoźnika w Polsce - CTL Logistics. Zarzuty dotyczą pobierania zbyt wysokich opłat za przewóz towarów oraz nierównoprawnego traktowania klientów.
CTL Logistics domaga się, aby
UOKiK, jeszcze przed zakończeniem postępowania, nakazał PKP Cargo natychmiastowe zaniechanie kwestionowanych praktyk. Chodzi głównie o to, że państwowy przewoźnik wprowadza różne warunki współpracy z
różnymi firmami. Te, które uznaje za swych konkurentów, nie mogą liczyć na specjalne umowy, zawierane na korzystniejszych warunkach. Wcześniej podobne zapisy znajdowały się w umowach PKP Cargo
podpisywanych z przewoźnikami. Po zakwestionowaniu ich przez UOKiK, spółka wprowadziła je do zasad sprzedaży.
Jeżeli PKP Cargo nie zaniecha praktyk monopolistycznych, już w styczniu br., ze względu na
otwarcie polskiego rynku kolejowych przewozów towarowych, wyjaśnień może zażądać Komisja Europejska. Może to oznaczać dla PKP Cargo większe problemy finansowe, niż w przypadku kar nakładanych przez
UOKiK.