Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo zdecydowało, że wybuduje gazoport w Świnoujściu. Co oznacza ta decyzja?
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia:
- Od początku byłem przekonany, że Świnoujście jest najlepszym miejscem na taki terminal i cieszę się, że decyzja zapadła. Gazoport podniesie rangę
portu, miasta, regionu. Nie obawiam się protestów ze strony lobby turystycznego. Przypomnę, że miasto jest przecięte i oddzielone kanałem wejściowym do portu. Gazoport powstanie na wyspie Wolin. Natomiast
ośrodki wypoczynkowe i hotele znajdują się przecież na wyspie Uznam. To wspaniały prezent pod choinkę od PGNiG ale i od władz. Chcę podziękować p. wojewodzie, marszałkowi, ZMPSiŚ, Urzędowi Morskiemu i
naszemu urzędowi miasta.
Andrzej Lebdowicz, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej:
- Uważam, że gazoport nie zaszkodzi Świnoujściu. Wręcz przeciwnie - zdecydowanie mu pomoże.
Myślę, że dzięki temu terminalowi rozwinie się infrastruktura miasta.
Problemem środowiska turystycznego w Świnoujściu jest zbyt krótki sezon wypoczynkowy, więc trzeba go w jakiś sposób wydłużyć poza
te trzy wakacyjne miesiące. Jeśli poprawi się infrastruktura - będzie więcej restauracji i innych usług. To z kolei sprawi, że więcej pojawi się u nas gości także w innych miesiącach.
Dodam, że morze z
pięknymi statkami jest bardziej atrakcyjne. A ponieważ gazoport będzie budowany na drugim brzegu Świny, nie będzie stanowił jakiegoś bezpośredniego zagrożenia dla mieszkańców czy gości.
Kpt.
Józef Gawłowicz, dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie:
- Nie przewidywałem aż tak korzystnego rozwoju sprawy. Dla naszego urzędu decyzja o lokalizacji gazoportu w Świnoujściu oznacza uwieńczenie
długiej i ciężkiej pracy. Pryncypia w tej sprawie ustalał ze mną jeszcze ś.p. kpt. ż. w. Roman Pomianowski (zmarły nagle wiceprezes ZMPSiŚ-red.), który bardzo zaangażował się w projekt. Na wiosnę mój
zastępca - Henryk Ramęda dostał polecenie, aby zebrać zespół najlepszych naukowców z uczelni publicznych Szczecina, w celu zorganizowania sympozjum. Było ono odpowiedzią na opracowanie gdańskie. Nam
wyszło lepiej i tak zostało to ocenione.
Dodam, że gazoport powstanie wewnątrz nowego portu. Jego zasadniczy element - falochron wschodni zostanie zbudowany przez UMS z pomocą środków państwa i UE.
Przy okazji powstanie też port schronienia dla statków.
Piotr Wachowicz, rzecznik prasowy ZCh Police:
- Decyzja o budowie gazoportu w Świnoujściu jest dla zakładów ważna, bo gaz jest
jednym z kluczowych i strategicznych dla nas surowców. Spółka zużywa go rocznie około500 mln m sześc. Decyzja więc cieszy, ale należy cały czas pamiętać, że jesteśmy producentem i funkcjonujemy na rynku,
więc szczególnie ważne będą warunki ekonomiczne przyszłej potencjalnej współpracy - cena gazu z tego źródła.