Nową linię promową ze Świnoujścia do szwedzkiego Trelleborga zainaugurował rejsem prom "Gryf" zarządzany przez spółkę Unity Line z grupy
PŻM. W nocy z niedzieli na poniedziałek ta należąca do PŻM jednostka zabrała na pokładzie 83 ciężarówki.
W ten sposób polscy armatorzy dołączyli do rywalizacji o ładunki, jakie ma do zaoferowania
dynamicznie rozwijający się skandynawski port. Na nowej trasie statek będzie pływał na przemian z innym promem samochodowym - "Galileuszem", który jest własnością Euroafriki Linie Żeglugowe.
-
Decyzja o rozszerzeniu serwisu na Trelleborg miała swoje podstawy strategiczne. Jest to bowiem jeden z największych portów promowych, przewozów ro-ro i przewozów intermodalnych w całej Skandynawii.
Rocznie obsługuje się tu ponad 2 miliony pasażerów oraz ponad pół miliona ciężarówek - wylicza Krzysztof Gogol, doradca dyrektora PŻM.
Ponad 30 regularnych zawinięć promów powoduje, że tamtejszy
port uznawany jest za główny węzeł komunikacyjny łączący Skandynawię z centralną Europą.
Drogę do rozwoju trelleborskich nabrzeży otworzyła zgoda Szwedzkiego Trybunału ds. Środowiska w 2005 r. Obecnie
port ma być powiększony łącznie o 13,5 tys mkw., m.in. dzięki budowie terminalu na 100 tys. kontenerów rocznie. Powstaną też nowe nabrzeża do obsługi samochodów ciężarowych i wagonów kolejowych.
-
W najbliższej przyszłości Trelleborg ma łącznie posiadać 10 nabrzeży typu ro-ro, co zwiększy możliwości przeładunkowe aż o połowę. Rozbudowa portu ujęta w programie "Wizja 2005", ma się zakończyć w
tym roku i będzie kosztować około 50 mln euro - mówi Gogol.