Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Budują kontenerowe porty

Kurier Szczeciński, 2007-02-01

Gdańszczanie śpieszą się z budową swojego portu kontenerowego. Dotarła tam już pierwsza dostawa zamówionych w Irlandii suwnic. Posuwają się też prace przy znacznie mniejszej bazie kontenerowej w Szczecinie. - Będziemy wyłaniać podmiot, który zostanie operatorem przyszłego terminalu. Potencjalni chętni pobrali już informacje na temat obiektu. Procedury rozpoczniemy, gdy złożą oferty - informuje Janusz Catewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Na zlecenie ZMPSiŚ zbudowane zostanie nabrzeże, a do terenu bazy doprowadzone będą drogi, kolej, instalacja elektryczna i wodna. Natomiast ułożenie nawierzchni oraz montaż urządzeń przeładunkowych należeć będzie do przyszłego dzierżawcy i jednocześnie zarządcy portu kontenerowego. - Roboty posuwają się zgodnie z harmonogramem i nabrzeże będzie gotowe z końcem roku - mówi Catewicz. Gdyby za kilka lat terminal w Szczecinie okazał się za mały, zostanie rozbudowany: -Jesteśmy koncepcyjnie przygotowani do budowy kolejnych nabrzeży bardziej na północ. W rezerwie czekają tam kolejne place - mówi prezes ZMPSiS. Przypomnijmy, że port kontenerowy na półwyspie Ostrów Grabowski w Szczecinie wykonuje konsorcjum niemieckich firm JV Mobious Boegl-Szczecin II. Prace obejmą w sumie obszar 15 ha w południowej i południowo-zachodniej części półwyspu. Powstaje też Nabrzeże Fińskie, które będzie miało 240 metrów długości. Wszystko ma kosztować 70 mln zł. Pieniądze pochodzą z UE i wkładu własnego ZMPSiŚ. Port będzie w stanie przeładować rocznie do 80 tys. kontenerów dwudziestostopowych (TEU). Obecne przeładunki na prowizorycznie zaadaptowanych placach wynoszą prawie 42,5 tys. TEU, ale każdego roku idą w górę o 15-20 proc. Tymczasem brytyjska firma DCT buduje w Gdańsku wielki terminal na 500 tys. kontenerów rocznie. Jak poinformowało nas kierownictwo spółki, obiekt otrzymał właśnie pierwszą dostawę zamówionych w Irlandii suwnic. Będą zamontowane i gotowe na obsługę pierwszego statku w czerwcu. Suwnice firmy Liebherr Cranes mogą unieść przedmiot ważący nawet 60 ton, a 52-metrowy wysięg oznacza, że urządzenie jest w stanie załadować lub rozładować kontenerowiec z 19 pojemnikami ustawionymi wszerz pokładu. - Dostawa suwnic na długo przed terminem oznacza rozpoczęcie nowego stadium rozwoju terminalu. Kiedy zostaną zmontowane, będziemy mogli obsługiwać statki o pojemności 6 tysięcy TEU i większej, co uczyni z DCT Gdańsk światowej klasy terminal kontenerowy - powiedział Fred Kamperman, dyrektor zarządzający firmą. Obiekt w Szczecinie będzie miał co prawda zdolność przeładunkową 7 razy mniejszą, ale urządzenia przeładunkowe równie nowoczesne.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl