Przedsiębiorstwo Robót Czerpanych i Podwodnych Sp. z o.o. (PRCiP) z Gdańska stało się głównym wykonawcą prac
czerpalno-refulacyjnych w Szczecinie i Świnoujściu. Obecnie realizowane są dwa kontrakty, a trzeci został zakończony w połowie grudnia ub.r.
Od 2006 r. PRCiP wykonuje prace na torze wodnym Świnoujście
- Szczecin. Zakres zamówienia obejmuje utrzymanie toru w "wymaganych parametrach nawigacyjnych, poprzez wydobycie z jego dna osadu zalegającego powyżej projektowanego poziomu". Tor wodny, który jest
pogłębiany, rozciąga się od pławy N 1 na torze podejściowym do Świnoujścia, poprzez port Świnoujście, Kanał Piastowski, Zalew Szczeciński, Odrę i Przekop Mieleński oraz Odrę Zachodnią i Kanał Grabowski.
W ub.r. wydobyto tam 170 tys. m3 urobku, zaś do zakończenia inwestycji w 2008 r. planowane jest wydobycie 750 tys. m3. Wtedy to głębokość toru wodnego między Szczecinem i Świnoujściem wynosić ma 14,3
m.
Prace wykonuje pogłębiarka ssąca, nasiębierna, Inż. Stanisław Łęgowski. Urobek wywożony jest na pola refulacyjne Urzędu Morskiego: "D" w Świnoujściu-Karsiborzu i Mańków, przy ujściu Krępy do
Zalewu Szczecińskiego.
Ponadto, PRCiP wykonuje zadanie pn.: "Roboty czerpalne i zasypowe w portach w Szczecinie i Świnoujściu, na akwenach wymienionych w rozporządzeniu ministra infrastruktury z
3.03.2005 r., w sprawie określenia akwenów portowych oraz ogólnodostępnych obiektów, urządzeń i instalacji wchodzących w skład infrastruktury dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej w
latach 2006-2008". Chodzi o prace konserwacyjne mające, na celu utrzymanie akwenów portowych w wymaganych parametrach. Łączna kubatura robót pogłębiarskich to ok. 340 tys. m3, a zasypowych - ok. 6000
m3
Prace zostaną zrealizowane w III rocznych etapach. Od października 2006 r. wykonano podczyszczeniowe prace czerpalne w Basenie Bałtyckim i na torze podejściowym do tego basenu [kubatura ok. 34
tys. m3], roboty czerpalne na obrotnicy nabrzeża Katowickiego [1,5 tys. m3) i obrotnicy Kanału Grabowsko-Dębickiego [2 tys. m3), na torze podejściowym do nabrzeża Holenderskiego (1,5 tys. m3) oraz przy
nabrzeżu Zbożowym (1 tys. m3).
Roboty zasypowe wykonywane były przy nabrzeżu Katowickim (do głębokości 9,60 m w pasie do 5 m od linii cumowniczej) oraz przy nabrzeżu Warsztatowym (do głębokości mln. 7
m w pasie do 5 m od linii cumowniczej).
Urobek trafia na pole refulacyjne "Ostrów Grabowski", administrowane przez Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA lub na pole refulacyjne "D"
w porcie w Świnoujściu. Prace wykonują: pogłębiarka hydrauliczna/podsiębierna Małż II oraz pogłębiarka chwytakowa Świdrak. Termin zakończenia robót przewidziano na 31 grudnia 2008 r.
18 grudnia
ub.r. PRCiP zakończył prace przy Wałach Chrobrego w Szczecinie. Dotyczyły one pogłębienia podejść do nabrzeży zlokalizowanych wzdłuż ul. Jana z Kolna, na odcinku od Kapitanatu do Trasy Zamkowej.
Inwestorem było miasto. W trakcie robót wydobyto z dna ok. 22 tys. m3 urobku, który trafił na pole refulacyjne "Ostrów Grabowski". Wydobywała go pogłębiarka hydrauliczna/podsiębierna Małż II. Dzięki
temu, w sierpniu br. przy Wałach Chrobrego będą mogły zacumować żaglowce, które przypłyną do Szczecina na finał regat The Tall Ships' Races.
PRCiP nie chciał ujawnić wartości poszczególnych
kontraktów. Wiadomo jedynie, że za prace przy Wałach Chrobrego władze Szczecina zapłaciły ponad 860 tys. zł. Pieniądze pochodziły z puli 10 mln zł, jakie trafiły do miasta z budżetu państwa na
przygotowania finału regat.