Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Pionierzy metanu

Kurier Szczeciński, 2007-01-08
Projektanci przyszłego gazoportu w Świnoujściu skorzystają zapewne z doświadczeń przy powstawaniu innych takich inwestycji na świecie. A pod koniec 2005 r. działało już ok. 50 terminali importowych skroplonego gazu ziemnego (LNG). Jak informuje Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, liderem w tej dziedzinie importu i składowania paliwa jest Japonia, w której funkcjonowało aż 26 gazoportów. W tamtym czasie w Europie było ich 12, ale teraz budowane są kolejne. LNG, czyli skroplony metan, to bardzo czyste, bezbarwne i bezwonne paliwo, bez właściwości toksycznych i korozyjnych. W jego skład wchodzą również szczątkowe ilości innych węglowodorów. "W razie ewentualnego wycieku LNG odparowuje i rozcieńcza się w powietrzu. Jest więc znacznie mniej szkodliwym i niebezpiecznym paliwem niż np. ropa naftowa czy LPG" (gaz używany w samochodach) - informuje PGNiG. Firma dodaje, że w przypadku wycieku nie ma możliwości poważnego skażenia środowiska (wód morskich, gleby). "Nowoczesne technologie konstrukcji zbiorników LNG, specjalne procedury i systemy zabezpieczeń, zapewniają wyjątkowo wysoki poziom bezpieczeństwa terminali regazyfikacyjnych" - czytamy. Skroplony gaz jest atrakcyjny dla firm zajmujących się jego transportem. Podczas upłynniania objętość metanu zmniejsza się bowiem aż 600- krotnie, co sprawia, że jest bardziej ekonomiczny w przewozach i magazynowaniu od gazu rozprężonego. Statki, które przewożą LNG w specjalnych zbiornikach, mają ładowność od kilkudziesięciu do 150 tys. metrów sześciennych. Jednak obecnie buduje się i takie gazowce, które zabiorą ponad 260 tys. m sześć. LNG. Po dowiezieniu do terminala odbiorczego skroplony metan składowany jest w wielkich zbiornikach. "Mogą być one metalowe, żelbetowe lub podziemne - w zamrożonym gruncie lub kawernach podziemnych" - wyjaśnia PGNiG. Po re-gazyfikacji paliwo przesyłane jest do odbiorców gazociągami lub cysternami. Przypomnijmy, że jako pierwszy skroplił ten gaz brytyjski fizyk i chemik Michael Faraday, który żył w latach 1791-1867. Po wielu latach technologię schładzania i w efekcie skraplania metanu zastosowano w Stanach Zjednoczonych, a pierwsza taka instalacja zaczęła tam funkcjonować w 1917 roku. Z kolei komercyjne skraplanie rozpoczęto w Cleveland (USA) w 1941 r. Pierwszy transport skroplonego gazu ziemnego miał miejsce dopiero po II wojnie światowej. Przewozu dokonano na przerobionym alianckim transportowcu, który otrzymał nazwę "The Methane Pioneer". Z USA popłynął on do Wlk. Brytanii. "Po sukcesie pierwszego i kolejnych siedmiu transportów LNG statkami, The British Gas Council zdecydowała o imporcie LNG z Wenezueli" - czytamy w informacji PGNiG. Jednakże w związku z odkryciem złóż w Libii i Algierii, które położone są znacznie bliżej Wysp Brytyjskich, nastawiono się na import z północnej Afryki. Było to w 1964 r. Dostawy te nie wytrzymały jednak konkurencji, gdy odkryto złoża na Morzu Północnym.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl