Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Norwedzy wejdą do stoczni z... Piotrowskim?

Kurier Szczeciński, 2006-12-27
Ze stanowiska prezesa Stoczni Szczecińskiej Nowej zrezygnował Andrzej Stachura. Zaskakującą decyzję ogłosił przed świętami przez zakładowy radiowęzeł. Niewykluczone, że do stoczni wróci Krzysztof Piotrowski, były prezes holdingu będącego obecnie w upadłości. - Przez radiowęzeł prezes Stachura podsumował swoje 55 miesięcy w SSN. Powiedział, że ma poczucie dobrze spełnionej misji, że udało mu się zachować kilka tysięcy miejsc pracy i że po 37 latach pracy rezygnuje - poinformowano nas w stoczni. - Już od dłuższego czasu nosiłem się z zamiarem rezygnacji. Chciałem jednak doprowadzić firmę do pewnego etapu i tak uzgodniłem z radą nadzorczą - mówi sam Andrzej Stachura, który pozostaje pracownikiem spółki, gdyż jest na umowie o pracę. Na razie jednak pójdzie na zaległy urlop. Od kilku tygodni prezes był na leczeniu, teraz czeka go kolejna operacja. W sumie na zwolnieniu lekarskim przebywał pięć tygodni. - Byłem prawie pięć lat na takim froncie, gdzie idzie się od kryzysu do kryzysu. Na pewno więc miałem powody do zmęczenia. Chciałbym, aby ktoś spróbował takiego eksperymentu gospodarczego, jaki tu miał miejsce - mówi. - Dla mnie to nie jest zaskoczenie. Wydaje mi się, że o decyzji prezesa zdecydowały powody osobiste, bo innych nie ma - uważa Tomasz Olszewski, przewodniczący rady nadzorczej stoczni. Dodaje, że z początkiem nowego roku firma będzie miała pieniądze na działalność z dwóch kredytów. Jacek Kantor, szef "Solidarności '80" stoczni: - Prezes nie chciał trwać dalej w tej niemocy, miał wszystkiego psychicznie i fizycznie dosyć. Po prostu się wypalił. Przecież teraz też nie dostawaliśmy dofinansowania, mamy je obecnie na 15-20 dni. Na pewno jest niedobrze, gdy kapitan wysiada przed sztormem, ale z drugiej strony może się otworzą jakieś nowe możliwości? Nieoficjalnie mówi się, że Stachurze nie układała się współpraca z obecnym PiS-owskim ministrem skarbu państwa. Ale i za SLD skarżono się, że nie zawsze potrafi być "cierpliwy" wobec powolnej biurokracji. Powołany na stanowisko prezesa za rządów lewicowych ten bezpartyjny fachowiec uruchomił nową stocznię na bazie spółki ASS i majątku upadłej wcześniej firmy. Obniżył też koszty działalności, w tym wynagrodzenia. Od początku powstania SSN nowe kierownictwo krytykowała zakładowa "Solidarność". Jej przewodniczący, Andrzej Antosiewicz, jako jedyny wśród szefów stoczniowych związków przetrwał na stanowisku i kieruje nią od czasów eks-prezesa Stoczni Szczecińskiej Porta Holding - Krzysztofa Piotrowskiego. - Firma wymaga gruntownej przebudowy, nowego podejścia do sprawy układu właścicielskiego, ale i do kwestii spraw związanych z UE - mówi enigmatycznie Antosiewicz. Na pytanie, czy prawdą jest nieoficjalna informacja, że były prezes K. Piotrowski i niektórzy członkowie jego zarządu mogą powrócić do stoczni wraz z przyszłym właścicielem, Antosiewicz odpowiada: - Nie zaprzeczam. Oględnie też dodaje: - Będziemy starali się o wyjaśnienie kwestii związanych z upadłością holdingu. Ponieważ w momencie upadku nikt się nie interesował sprawami kapitału akcyjnego (większościowy pakiet należał do zarządu stoczni - red.), ludzie zostali skrzywdzeni. Jest też kwestia uruchomienia tego kapitału, żeby funkcjonował. Kto będzie nowym inwestorem, ma się wyjaśnić w połowie stycznia. - Wykazujemy w tym względzie daleko idącą inicjatywę, ale dziś jeszcze za wcześnie mówić o szczegółach - twierdzi Antosiewicz. - Inwestorem chce zostać Aker - informuje nas osoba pragnąca zachować anonimowość. - Firma ta stawia warunek; w jej imieniu stocznią ma zarządzać Piotrowski. Rozmowy są już zaawansowane. Pytana o potwierdzenie tej informacji Roma Sarzyńska, rzeczniczka Agencji Rozwoju Przemysłu, która wraz z Korporacją Polskie Stocznie jest państwowym właścicielem SSN, odpowiada krótko: - Nie wiem. Czy były prezes Porty Holding miałby powrócić do stoczni? - Nie mam takiej wiedzy - twierdzi Tomasz Olszewski. - Nie mogę więc ani potwierdzić, ani zaprzeczyć. Jako przewodniczący RN jestem poza tym układem i nie mam z tymi ludźmi kontaktu. Czy to prawda, pytamy w końcu samego Krzysztofa Piotrowskiego? - Nie potwierdzam i nie zaprzeczam. Więcej nie mogę powiedzieć - odpowiada nieco zmieszany pytaniem były prezes stoczniowego holdingu. Uważa on, że "koncepcja upaństwowienia stoczni okazała się klęską, bo w okresie hossy produkcja statków nie przynosi zysków". Aker Yards ASA, z którą mają trwać rozmowy, to grupa stoczniowa z siedzibą w norweskim Oslo. Buduje wycieczkowce, promy, statki handlowe, specjalistyczne. Posiada 17 stoczni w: Brazylii, Finlandii, Francji, Niemczech, Norwegii, Rumunii i Ukrainie - zatrudniających 20 tys. ludzi. Przypomnijmy też, iż za Piotrowskiego, po okresie rozkwitu, Stocznia Szczecińska z dnia na dzień stanęła z braku pieniędzy i w lipcu 2002 r. ogłoszono jej upadłość. Przeciwko byłemu kierownictwu toczy się sprawa w sądzie. Zdaniem wielu obserwatorów tamten zarząd przeinwestował. Były prezes Porty Holding twierdzi natomiast, że uniemożliwiono mu zbudowanie paliwowej nogi stoczniowej grupy, a od takiej dywersyfikacji zależała stabilność firmy. Oskarża też poprzedniego syndyka i polityków SLD, że majątek wyprzedano z naruszeniem prawa. Na razie obowiązki prezesa SSN pełni wyznaczony przez prezesa Stachurę we wrześniu Zbigniew Gomułka, wiceprezes ds. handlowych. Jak nas poinformował Tomasz Olszewski, 28 grudnia zbierze się RN i wówczas tymczasowe obowiązki przejmie któryś z jej członków. - Zaraz po nowym roku ogłosimy konkurs na nowego prezesa - wyjaśnia. Jan Janiec, przewodniczący związku zawodowego "Stoczniowiec": - Teraz wszyscy zachodzą w głowę, kto po prezesie. Są dwie możliwości: albo ktoś z zewnątrz - a na tym rynku takich ludzi jest mało - albo któryś z wiceprezesów.
 
M. Klasa
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl