Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stocznia potrzebuje pieniędzy

Kurier Szczeciński, 2006-12-20
W styczniu Stocznia Szczecińska Nowa otrzyma prawdopodobnie dwa kredyty na bieżącą produkcję i dokończenie kontraktów. Byłyby to pierwsze środki komercyjne udzielone przez banki polskiej stoczni po spektakularnej katastrofie jaką był upadek Porty Holding w 2002 roku, kiedy to banki straciły około 1 mld złotych. Sytuacja szczecińskiej stoczni nie jest jednak najlepsza od czasu wstrzymania rządowych gwarancji na kredyty dla spółki w lipcu br. Wstrzymanie poręczeń i gwarancji wiązało się z obawą przed tym, że Komisja Europejska może zakwalifikować tego rodzaju działania rządu za niedozwoloną pomoc publiczną. Mogłaby wyciągnąć konsekwencje wobec stoczni, w tym wystąpić o zwrot poręczonych kredytów. Wczoraj przedstawiciele Komisji Europejskiej byli z wizytą w szczecińskiej stoczni. Sytuacja spółki jest od połowy tego roku trudna, ale nie beznadziejna. Jak zauważył w czasie wczorajszego posiedzenia Wojewódzkiej Komisji Dialogu Społecznego Andrzej Stachura, prezes zarządu Stoczni Nowej - "stocznia wychodziła już z trudniejszych kryzysów". Główny problem to wydłużający się okres braku decyzji państwowego właściciela w sprawie wsparcia dla stoczni. W czasie wczorajszego spotkania w Urzędzie Wojewódzkim można było odnieść wrażenie, że Warszawa nie do końca wie, jak zarządzać stocznią i w jaki sposób rozwiązać piętrzące się przed nią problemy. A jest ich sporo. Oprócz kwestii bieżącego finansowania produkcji na którą potrzeba ponad 100 mln złotych miesięcznie, najważniejszą sprawą jest prywatyzacja. Jak zauważył wojewoda Robert Krupowicz aktualne pytanie brzmi już nie - czy prywatyzować, lecz - kiedy? Zgadzał się z tym przedstawiciel stoczniowej "S" Andrzej Antosiewicz, który w trakcie dyskusji kilkakrotnie powtórzył, że państwo nie jest dobrym właścicielem. Obecny w Sali Rycerskiej Adam Stolarz z państwowej Agencji Rozwoju Przemysłu poinformował, że do 15 stycznia gotowy będzie harmonogram przekształcenia stoczni, która wraz ze stocznią w Gdyni sprywatyzowana powinna być do końca 2007 roku. Po kilku miesiącach jałowych negocjacji z przedstawicielami resortów gospodarczych i skarbu państwa sprawą osobiście zainteresował się premier Jarosław Kaczyński. W ciągu ponad 4 lat istnienia SSN spółka otrzymała wsparcie w wysokości 340 mln zł. Pieniądze te przeznaczono na zakup majątku niezbędnego do produkcji i spłatę tzw. historycznych długów upadłej poprzedniczki spółki. Prezes Stachura uważa, że nie było alternatywy dla tego wsparcia, ponieważ po upadku holdingu nowa spółka pozbawiona była majątku.
 
R. K. Ciepliński
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl