Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Obietnice dla stoczni

Kurier Szczeciński, 2006-12-11
W BRUKSELI i w Warszawie padły zapewnienia, że Stocznia Szczecińska Nowa zostanie sprywatyzowana do końca przyszłego roku. Natomiast prezes tej spółki podpisał pierwszą umowę na kredyt komercyjny. - Rząd jest zdecydowany na pełną prywatyzację Stoczni Szczecińskiej Nowa oraz prywatyzację tej części Stoczni Gdynia, która jest w gestii Skarbu Państwa, bądź spółek powiązanych - powiedział w czwartek w Sejmie wiceminister gospodarki Paweł Poncyljusz. Podobne zapewnienie złożył minister gospodarki Piotr Woźniak, który rozmawiał tego samego dnia w Brukseli z unijną komisarz ds. konkurencji Neelie Kroes na temat przyszłości polskiego sektora stoczniowego. Jednak przyszłość branży zależy od tego, czy Komisja Europejska zaakceptuje strategię polskiego rządu, to znaczy, czy uzna, że dotychczas udzielona pomoc publiczna i dokapitalizowanie tych firm przed prywatyzacją, a także sposób prywatyzacji zapewni im trwałą rentowność bez pomocy państwa. - Rząd nie może podjąć ostatecznych decyzji, dopóki nie ma decyzji Komisji. Prowadzone są rozmowy z inwestorami strategicznymi, z inwestorami branżowymi, odnośnie prywatyzacji. Za każdym razem staje problem, jakie są decyzje Komisji - cytuje Poncyljusza PAP. -W przeciwnym razie oznacza to zwrot pomocy publicznej ze Skarbu Państwa i co za tym idzie, oznacza to upadek stoczni. W piątek w Warszawie odbyła się natomiast konferencja prasowa Agencji Rozwoju Przemysłu, na której odpierano zarzuty postawione przez Sekcję Krajową Przemysłu Okrętowego NSZZ "Solidarność". Jak informowaliśmy, związkowcy uważają, że rząd wstrzymuje przekształcenia sektora i nie udziela mu obiecanej pomocy. - Agencja punkt po punkcie prostuje wszystkie zarzuty "Solidarności" - mówi Roma Sarzyńska, rzecznik ARP. Najwięcej wyjaśnień dotyczy Stoczni Gdynia. "Solidarność" twierdzi także, iż ARP chce sprzedać zaledwie 27 proc. udziałów w SSN, a na to nie pójdzie żaden inwestor, bo nie da mu to kontroli nad firmą. ARP odpowiada więc: "Uchwała o sprzedaży mniejszościowych pakietów akcji Stoczni Szczecińskiej i Gdańskiej stanowią pierwszy krok w realizacji planów przekształceń własnościowych obydwu stoczni. Zgodnie z planami proces sprzedaży 100 proc. akcji powinien się zakończyć w przypadku stoczni szczecińskiej do końca 2007 r., Stoczni Gdynia SA do końca 2007 r., a większościowy pakiet akcji Stoczni Gdańsk do końca 2008 r." - czytamy w informacji prasowej. Tymczasem w oczekiwaniu na decyzję Brukseli prezes SSN Andrzej Stachura podpisał pierwszy kredyt komercyjny na kwotę 41 mln USD. Aby go otrzymać, stocznia będzie musiała jeszcze spełnić kilka warunków. Być może przed świętami parafowana zostanie umowa na kolejny kredyt bankowy. Pozwoliłoby to stoczni spokojniej produkować.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl