Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Za niemieckie pieniądze

Namiary na Morze i Handel, 0000-00-00
Niemcy wyłożą ok. 13-16 mln euro na inwestycje pozwalające Polsce przywrócić żeglugę na granicznym odcinku Odry. To efekt negocjacji, które zakończyły się 9 listopada br. w Szczecinie, między polskimi a niemieckimi urzędnikami, odpowiedzialnymi za wody śródlądowe. W lutym 2007 r. mają zostać ustalone ostatnie szczegóły, aby mogła zostać podpisana międzypaństwowa umowa. Dzięki porozumieniu, Odra graniczna stanie się żeglowna oraz bezpieczniejsza pod względem przeciwpowodziowym. Za te inwestycje Niemcy dostaną zgodę na żeglugę przez nasze wody, do Schwedt. Wcześniej Niemcy chcieli zmodernizować tylko kanał Hohensaaten-Friedrichsthaler (zwany HoFrieWa), którym można było dopłynąć do Schwedt. Nie interesowała ich Odra biegnąca równolegle do kanału. Od lat nie inwestowali w urządzenia hydrotechniczne znajdujące się przy ich brzegu. W efekcie, rzeka na tym odcinku zamuliła się i stała się nieżeglowna. Spowodowało to też zagrożenie powodziowe, bo na tak płytką rzekę nie mogły wpływać lodołamacze. Jednak, aby korzystać z kanału HoFrieWa, Niemcy musieli uzyskać zgodę Polski na przepływanie statków przez nasze wody. Korzystając z międzynarodowych przepisów, zabraniających inwestycji na granicy bez uzgodnień z sąsiadem, Polska zablokowała jego modernizację. Niemcy zostali poinformowani, że najpierw muszą udrożnić graniczny odcinek Odry i pomóc sfinansować prace pogłębiarskie na jeziorze Dąbie, które jest płytkie i ma kłopoty z przyjęciem zimą mas kry. Dzięki porozumieniu, Niemcy wyłożą 8 mln euro na naprawę i modernizację urządzeń hydrotechnicznych w rejonie Owczary - Górzyca (w lipcu br. Odra miała" tam zaledwie 50 cm głębokości) oraz od 5 do 8 mln euro w rejonie Gozdowice - Ognica. Dzięki temu Odra graniczna ma mieć do 1,8 m głębokości, co umożliwi żeglugę w kierunku Wrocławia. Pierwsze prace mogłyby ruszyć w latach 2008-2009 i potrwałyby 15-18 miesięcy.
 
PiF
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl