Siedemdziesięciolecie będzie świętował Polski Rejestr Statków. Instytucja powstała w 1936 r., kiedy to utworzono
Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej z siedzibą w Warszawie. Dzisiejszy PRS ma liczne placówki, również w Szczecinie.
Rejestr zaczynał od wydania przepisów o "klasyfikacji i konstrukcji barek
drewnianych i stalowych". Po wojnie działalność poszerzono, ale już pod nazwą PRS SA z siedzibą w Gdańsku. W 1954 r. przekształcono Rejestr w przedsiębiorstwo państwowe. Jako pierwsze jego inspektorzy
nadzorowali kutry rybackie budowane w krajowych stoczniach. Potem przyszedł czas na statki pełnomorskie oraz nadzór nad produkcją wyposażenia okrętowego. Pierwsze "zasady klasyfikacji statków" zostały
wydane w 1956 r., a w 1957 r. wydano pierwszą "Księgę rejestru statków morskich". PRS przystępował do organizacji międzynarodowych. W roku 2001 r. został przekształcony w spółkę akcyjną (Skarbu
Państwa) o charakterze wyższej użyteczności.
Dziś PRS zatrudnia 303 osoby w 22 polskich i 9 zagranicznych placówkach. Firma od lat wykonuje usługi także w Szczecinie, gdzie działają stocznie oraz
największy polski armator - PŻM.
- Nasi inspektorzy zatwierdzają dokumentację techniczną statku jeszcze przed jego budową - tłumaczy Anna Stajewska, asystentka prezesa PRS. - Sprawdzają w ten sposób,
czy jest ona zgodna z wymaganiami naszego towarzystwa klasyfikacyjnego.
Gdy statek jest już w budowie, inspektor towarzyszy przy kolejnych etapach montażu. Kontroluje wykonanie jednostki i dopuszcza do
kolejnego etapu produkcji. Szczecińska placówka pełni również nadzór nad statkami śródlądowymi w budowie i eksploatacji. Zajmuje się także audytami systemów zarządzania
jakością.