INICJATYWA Izby Celnej w Szczecinie oraz jej wspólne starania z Zarządem Morskich Portów Szczecin-Świnoujście i Strażą Graniczną
przyniosły efekt. Szczeciński port, jako jedyny w Polsce i jeden z 11 w Europie, został zakwalifikowany do amerykańskiej Inicjatywy Bezpieczeństwa Kontenerowego (CSI).
- Włączenie do CSI
powoduje, że odprawione w Szczecinie jako bezpieczne kontenery nie będą już przed wysłaniem do Stanów Zjednoczonych rewidowane w megaportach, takich jak Hamburg czy Felixstowe - wyjaśnia Janusz
Wilczyński, rzecznik IC w Szczecinie. - Wydatnie skróci to czas dostaw towarów. Choć system jest nastawiony na wychwycenie kontenerów podwyższonego ryzyka, czyli zawierających broń, narkotyki, substancje
chemiczne i radioaktywne oraz wyroby akcyzowe, to spowoduje postrzeganie naszego portu jako bezpiecznego w całości.
Decyzję o włączeniu szczecińskiego portu do CSI poprzedziła dwudniowa wizyta (11-
12 września) grupy audytorów - przedstawicieli amerykańskiej administracji celnej i granicznej. Amerykanie spotkali się z dyrekcją i przedstawicielami Izby Celnej w Szczecinie, zarządu portów, Straży
Granicznej i Służby Ochrony Portu. Zwiedzili port i terminal kontenerowy. Obserwowali pracę urządzeń prześwietlających i radiometrycznych. Stwierdzili, że środki bezpieczeństwa w porcie i sposób obsługi
zgłoszenia celnego jest wystarczający.
Izba Celna w Szczecinie podczas przygotowań do CSI nawiązała bliższą współpracę z ZMPSŚ. Na terenie terminalu kontenerowego wyznaczone zostało specjalne
miejsce do kontroli kontenerów podwyższonego ryzyka.
- Przedstawiciele Urzędu Celnego w Szczecinie, Straży Granicznej oraz Służby Ochrony Portu podpisali również plan współdziałania w zakresie
typowania i pomocy w kontrolowaniu kontenerów wysyłanych do USA - dodaje rzecznik. - Zawiera on procedury kontrolne, wykonywane przez te służby w przypadku kontenerów podwyższonego ryzyka.
Amerykanie oczekiwali nieinwazyjnego systemu kontroli, czyli np. urządzeń prześwietlających kontenery oraz mierzących poziom promieniowania radioaktywnego. Szczeciński port te wymagania spełnia. Posiada
bowiem skaner do prześwietlania kontenerów oraz do prześwietlania palet, a także detektory wykrywające promieniowanie.
W trakcie przygotowań do systemu CSI prowadzone były także szkolenia dla
funkcjonariuszy odprawiających kontenery i pracowników portu. Opracowano również procedury kontrolne, a pod kątem odprawy kontenerów zmodyfikowany został system przyjmowania zgłoszeń celnych.
-
Należy podkreślić, że port w Szczecinie został wybrany do CSI jako jedyny polski i jest wśród jedenastu takich w Europie - stwierdza Janusz Wilczyński.