Jak poinformował Urząd Morski w Szczecinie, Paryski Komitet MOU (zrzesza 25 organizacji kontrolujących statki w portach), w trakcie
swojego 39. spotkania przedstawił rezultaty zeszłorocznych inspekcji i przyjął nową Czarną, Szarą i Białą listę.
W zestawieniu uwzględnia się ilość inspekcji na statkach pod daną banderą do liczby
zatrzymań jednostek. Powodem takiego kroku mogą być np. niespełnione kryteria bezpieczeństwa na pokładzie czy brak wszystkich niezbędnych dokumentów frachtowca.
"Czarna Lista" jest obecnie spisem
18 państw flagi, co oznacza, że znajdują się na niej o 3 państwa mniej niż w zeszłym roku.
W skład "Białej Listy" wchodzą 34 państwa flagi, czyli o 3 więcej niż w spisie zeszłorocznym.
"Większość bander, które w 2004 roku uważane były za bardzo ryzykowne, nie zmieniła swojego statusu także w roku 2005. Najgorszą sławę mają w dalszym ciągu Korea, Albania, Tonga i Honduras. Na "Czarnej
Liście" nie pojawiły się żadne nowe państwa" - informuje UMS.
Urząd przypomina, że na "Białej Liście" są dobre bandery, tzn. takie, które mają niski wskaźnik zatrzymań statków. Na szczycie tej
listy znajdują się: Finlandia, Francja i Wielka Brytania, a nowymi krajami są: Azerbejdżan, Belgia, Cypr, Malta, Arabia Saudyjska oraz Hiszpania.
Na "Szarą Listę" zostały przeniesione takie kraje
bandery, jak Irlandia, Japonia, Malezja i Tajlandia.
- Z powyższych faktów wynika, iż skoro "Szara" i "Czarna Lista" stają się coraz krótsze na korzyść "Białej Listy", to zachowany zostaje
korzystny trend zmierzający w kierunku podniesienia jakości bandery - podsumowuje UMS.
Statki PŻM zarejestrowane są głównie pod flagą maltańską lub cypryjską. Obie są na Białej Liście. Z kolei bandera
biało-czerwona sklasyfikowana została na Liście Szarej, ale blisko Białej.