Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zarząd pod znakiem zapytania

Namiary na Morze i Handel, 2006-11-03
Czy prezes i członkowie zarządu szczecińskiego portu zostali powołani niezgodnie z prawem? Rada nadzorcza nie ogłosiła bowiem konkursu na te stanowiska, czego wymagają przepisy znowelizowanej ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw. Nowy zarząd Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA został powołany 2 sierpnia br. Na jego czele stanął Janusz Catewicz. Była to pierwsza decyzja nowej rady nadzorczej, która odwołała dotychczasowego prezesa, Dariusza Rutkowskiego. Wraz z Catewiczem do zarządu weszli też: Piotr Jania z PiS i Anna Grabowska-Pieśla z LPR. We wrześniu dołączył do nich Kazimierz Drzazga z PiS. Tymczasem, 22 lipca br., kilka dni przed zmianami w ZMPSiŚ, weszła w życie nowelizacja ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw. Wprowadziła ona nakaz przeprowadzania konkursu na prezesów i członków zarządów w spółkach, w których ponad połowa akcji należy do Skarbu Państwa. Spółką taką jest właśnie zarząd portów. W portach Gdańska i Gdyni ogłoszono takie konkursy, natomiast rada nadzorcza ZMPSiŚ tego nie zrobiła. W tej sytuacji, uchwały zarządu mogą być nieważne. Zdaniem prawników z kancelarii obsługującej port, wybór zarządu był zgodny z prawem, gdyż nowelizacja ustawy o komercjalizacji nie wskazuje nielegalności innej formy wyboru, niż z konkursu. Ponadto, jest w sprzeczności z dotychczasową ustawą o portach i przystaniach morskich. Rada nadzorcza, po konsultacjach z prawnikami, zamierza możliwie szybko wyjaśnić sytuację. Wyjaśnień domaga się również Ministerstwo Skarbu Państwa. Nieoficjalnie mówi się, że RN może odwołać cały zarząd, z wyjątkiem Władysława Lisewskiego, który znalazł się w nim przed zmianą przepisów. Zarządzałby on portem wraz z członkami rady nadzorczej delegowanymi do zarządu, do czasu ogłoszenia i rozstrzygnięcia konkursu na jego prezesa i członków.
 
PiF
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl