Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Przełamali graniczne lody

Kurier Szczeciński, 2006-11-10
PO dwóch latach przełamano wreszcie polsko-niemiecki impas; Odra graniczna będzie zmodernizowana i stanie się żeglowna oraz bezpieczniejsza pod względem przeciwpowodziowym. Za te inwestycje po swojej stronie Niemcy dostaną zgodę na to, żeby ich barki morsko-rzeczne mogły przez nasze wody pływać do Schwedt. To wstępne założenia do dalszych dwustronnych negocjacji polsko-niemieckich, w wyniku których do lutego ma powstać harmonogram późniejszych działań. - Rozmawialiśmy o sprawach trudnych - nie krył na wczorajszej konferencji prasowej w Urzędzie Wojewódzkim Reinhard Klingen z Federalnego Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Jeżeli ostatecznie w przyszłym roku doszłoby do międzyrządowego porozumienia, to na początek w dwóch miejscach na rzece - w rejonie Owczary-Górzyca i Gozdowice-Ognica - Niemcy odbudowaliby po swojej stronie budowle hydrotechniczne (m.in. ostrogi). Swoje Polacy tylko by wyremontowali, bo są w lepszym stanie. Dzięki temu Odra graniczna osiągnęłaby do 1,8 m głębokości. Dla porównania: w lipcu tego roku w rejonie Górzycy było zaledwie 50 cm. Na tak udrożniony szlak mogłyby bez przeszkód wpływać lodołamacze oraz barki. Jak szacuje Detlef Aster z Dyrekcji Wodno-Żeglugowej Wschód w Magdeburgu, tylko niemieckie inwestycje kosztowałyby odpowiednio - 8 i 5-8 mln euro. Andrzej Kreft, dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Szczecinie, ocenia, że gdyby doszło do podpisania umowy międzyrządowej, to pierwsze prace mogłyby ruszyć w latach 2008-09 i potrwałyby 15-18 miesięcy. W ramach pakietu konieczne też będzie pogłębienie jeziora Dąbie - magazynu na spływającą krę, która jednak ma potem trudności z opuszczeniem tego akwenu. Jak poinformował Mariusz Gajda, prezes Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej, dzięki tym deklaracjom, które na papier w formie "harmonogramu czasowo-rzeczowego" aż do roku 2015 ma przelać powołana grupa robocza, strona niemiecka otrzyma zgodę na żeglugę barek z Bałtyku do Schwedt, gdzie zbudowano nowoczesny port rzeczny. W tym celu trzeba będzie zmodernizować przekop Klucz-Ustowo po stronie polskiej, z którego Odrą Zachodnią niemieckie jednostki wpływałyby na przyszły kanał HoFriWa, a nim docierałyby do Schwedt. Wcześniej strona niemiecka nie była skłonna uczestniczyć w inwestycjach przeciwpowodziowych, więc Polacy nie byli przychylni pomysłowi z kanałem HoFriWA. W efekcie za Odrą musiano wstrzymać procedury planistyczno-przestrzenne związane z budową tej trasy wodnej. Teraz atmosfera rozmów jest zupełnie inna. Jak stwierdził A. Kreft, dobry klimat do dwudniowych obrad w Szczecinie stworzył też wojewoda Robert Krupowicz, który swymi działaniami i reprezentacyjnym miejscem do obrad podniósł ich rangę.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl