Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Party na końcu pirsu

Namiary na Morze i Handel, 2006-10-20

Zaledwie rok temu rozpoczęła się w porcie gdańskim budowa nowego, głębokowodnego terminalu kontenerowego. Latem (patrz: "Namiary" 14-15/2006) zakończono palowanie zewnętrznych ścian wielkiego pirsu, wychodzącego na 650 m w morze, w wyniku czego powstał basen o powierzchni 290 tys. m2. Jest on obecnie w szybkim tempie wypełniany piaskiem. Piasek przykrył już ponad połowę powierzchni basenu, sięgając do najbardziej oddalonej od brzegu ściany pirsu. Ten właśnie fakt stał się okazją do urządzenia - brytyjskim zwyczajem - swoistego end of the pier show. Wyprawił go, na wydartym morzu terenie, dla ok. 150 gości, zarząd Deepwater Container Terminal Gdańsk, spółki budującej terminal. Pokazowi towarzyszyło przyjęcie w namiocie, ustawionym na końcu pirsu, w miejscu, gdzie jeszcze kilka tygodni wcześniej chlupała woda, a dokąd goście zostali wygodnie dowiezieni autokarami. Tuż obok, przy nabrzeżu, pracowała wielka pogłębiarka; u nasady pirsu trwały prace przy utwardzaniu nawierzchni przyszłego stanowiska ro-ro, a na dalszym zapleczu wznoszono szkielety magazynów i budynku administracyjnego terminalu. W otaczających terminal zaroślach widać było przecinki, którymi prowadzone są do niego drogi i tory kolejowe. Dla wielu gości, którzy znaleźli się na budowie terminalu po raz pierwszy, rozmach i zakres wykonanych prac były zaskoczeniem - tym większym, że inwestorzy jeszcze rok temu, mieli problemy z zapewnieniem finansowania temu przedsięwzięciu. Po wejściu do konsorcjum grupy australijskich inwestorów, pod przewodnictwem Macquarie Bank, i dzięki kredytowi udzielonemu przez niemiecki DVB Bank, problemy te zniknęły. Co więcej, pojawił się syndykat pięciu banków, w tym jednego polskiego, chętnych do inwestowania w gdański terminal, czym z dumą po chwalił się na spotkaniu Richard Timbs, prezes zarządu DCT. - Jesteśmy pewni, że nowy terminal rozpocznie działalność w czerwcu przyszłego roku, a pełną zdolność operacyjną osiągnie do października - mówił. - To, co widzimy dzisiaj, jest tylko częścią rozbudowywanej infrastruktury; w nowym roku pojawią się tu trzy suwnice nabrzeżowe i 5 suwnic placowych. Dźwigi te zostaną zbudowane przez Liebherra w Irlandii i Niemczech. Planowanie, przyjmowanie, składowa nie i przeładunek kontenerów odbywać się będą z zastosowaniem najnowocześniejszych systemów informatycznych i procedury [ich wprowadzania - red.) są już zaawansowane. -Zaczęliśmy już rekrutowanie, tu na miejscu, kadry menedżerskiej i załogi, która obsługiwać będzie urządzenia; DCT stworzy ok. 200 miejsc pracy - wtórował mu Derek Peters, dyrektor sprzedaży i marketingu. Zabierający również głos na spotkaniu prezes Polskiej Zjednoczonej Korporacji Bałtyckiej, Roman Łysik, wyraził nadzieję, a nawet pewność, że pierwszym statkiem, który w czerwcu przyszłego roku zawinie do nowego gdańskiego terminalu będzie jednostka CMA CGM, wielkiego armatora kontenerowego, którego na polskim rynku reprezentuje właśnie PZKB. Przypomniał, że przed laty był świadkiem, jak statek CMA CGM inaugurował działalność innego wielkiego terminalu, angielskiego Thamesport. Tak się złożyło, że tamten terminal, należący dziś do Hutchison Port Holdings, budowali i inaugurowali ci sami ludzie, którzy obecnie wchodzą w skład zarządu DCT Gdańsk: Robin McLeod i Derek Peters. Ten ostatni, kończąc swoje wystąpienie na "pirsowym" party, wzniósł toast "za przyszłe sukcesy DCT Gdańsk, wspaniałego, nowego portu wyłaniającego się z Bałtyku".
 
MB
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl