Spółka Trade Trans, zajmująca się spedycją kolejową, promowała na targach Transport Logistic China, w Szanghaju, pociąg kontenerowy
"Mongolski wektor". Firma, która jest operatorem tego pociągu na terenie Polski, liczy na wzrost przewozów.
Pociąg kursuje od marca ub. r., na trasie Hoh-hot (Chiny) - Niemcy. W ciągu 16 dni
przejeżdża 9814 km, przez Chiny, Mongolię, Rosję, Białoruś, Polskę oraz Niemcy. Większość trasy prowadzi Magistralą Transsyberyjską. Pociąg dwa razy pokonuje różnice szerokości torów. Dlatego przewożone
nim kontenery muszą być dwukrotnie przeładowywane: najpierw na granicy chińsko-mongolskiej (Erljan/Dsamin-Ude), a następnie na granicy białorusko-polskiej (Brześć/Małaszewicze). Mimo to, transport
kontenerów na tym odcinku jest dwa razy szybszy niż drogą morską.
Ponadto, pociąg na całej trasie przejazdu jest monitorowany. Informacje o przebytych odcinkach są przekazywane dwa razy dziennie
wszystkim zainteresowanym oraz udostępniane za pośrednictwem internetu. Przez Polskę i Niemcy kontenery są przewożone międzynarodowym, logistycznym pociągiem "Ost Wind", relacji Smoleńsk - Seddin k.
Berlina.
"Mongolski wektor" został uruchomiony przez koleje rosyjskie, wspólnie z białoruskimi, PKP Cargo SA i kolejami niemieckimi. Organizatorami jego przejazdu są firmy: Wei Sai Ltd (Chiny),
Tuushin International Freight Forwarders (Mongolia), ZAO Rubikon (Rosja], UP Belintertrans (Białoruś), Trade Trans (Polska) i Transa Spedition GmbH (Niemcy). Porozumienie w tej sprawie podpisano 2 lata
temu. Jego głównym zadaniem było stworzenie szybkiego, kolejowego połączenia między Dalekim Wschodem i Europą Zachodnią, z wykorzystaniem paneuropejskiego korytarza II (Moskwa - Berlin).
Według
prognoz, wymiana towarowa między Rosją i Chinami a Unią Europejską będzie rosła. Szacuje się, że przewozy kontenerów między Europą a Chinami i Dalekim Wschodem mogą być na poziomie nawet kilku milionów
sztuk rocznie. Przejęcie tylko ich części spowoduje, że Magistralą Transsyberyjską, przez Polskę, może być przewożonych nawet 100 tys. sztuk rocznie.