W najbliższych latach nie należy się spodziewać - wbrew opinii premiera, który obiecał nowe autostrady łączące zachód Polski, w
tym Szczecin, z centralną Polską - nowych inwestycji w autostrady. Oprócz drogi ekspresowej S3, która budowana będzie niemal w całości od podstaw, powstawać będą tylko obwodnice. Trwać będzie również
modernizacja istniejących dróg krajowych.
Budowy nowej autostrady ze Szczecina nie przewidują plany inwestycyjne Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Owszem - jak przyznała Iwona Pilipczuk,
zastępca dyrektora zachodniopomorskiego oddziału GDDKiA w Szczecinie - kiedyś S3, której budowa rozpocznie się już za kilka miesięcy - ma być autostradą. Na razie jednak plany przewidują, że będzie to
droga ekspresowa o najwyższych parametrach. Od autostrady różnić się będzie tylko oznakowaniem pionowym oraz tym, że będzie bardziej przyjazna dla kierowców, bo nie trzeba będzie za nią płacić. Jak sie
jednak okazuje, do czasu...
Ambitne plany GDDKiA ma również w stosunku do istniejących dróg krajowych. Drogi nr 6, 10 i 11 mają docelowo stać się drogami ekspresowymi. Z tym, że drogi nr 10 i 11
przebudowane zostaną w taki sposób, by za kilkanaście lat były dwujezdniowymi ekspresówkami.
W związku z tym, że na polskie drogi płynie coraz więcej pieniędzy, również z kasy Unii Europejskiej, GDDKiA
musiała ostatnio zweryfikować niektóre zamierzania. Ostatnio Feliks Gilewski, dyrektor regionalnego oddziału GDDKiA przyznał, że w tej sytuacji "oszczędnościowe" podejście do inwestycji jest błędem.
Dlatego S3 zbudowana zostanie od początku do końca w jednym cyklu budowlanym. Podobnie będzie z obwodnicą Stargardu, choć miało być inaczej.
***
W najbliższych siedmiu latach Polska otrzyma z UE
o prawie 8 mld euro większą pomoc niż pierwotnie planowano. Duża część tej kwoty przeznaczona ma być na rozwój infrastruktury. Pomysłów w naszym regionie jest sporo. Wystarczy choćby wymienić zachodnią
obwodnicę Szczecina czy pomysł dokończenia słynnej Berlinki - autostrady, która kiedyś miała połączyć stolice Niemiec z Królewcem (Kaliningrad). Jednak przygotowanie inwestycji to długi proces, który
przewiduje m.in. uzyskanie wskazania lokalizacyjnego, przygotowanie raportów, w tym o oddziaływaniu na środowisko, wykonanie projektu, wykup gruntów i uzyskanie pozwolenia na budowę. Proces ten, łącznie z
wyborem w przetargu wykonawcy i przygotowaniem inwestycji pod względem finansowym zajmuje kilka lat.