Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Nowy terminal promowy za 5 lat

Namiary na Morze i Handel, 2006-10-20

273 mln zł kosztować ma budowa nowego terminalu promowego w porcie w Gdyni. 80% tej kwoty pochodzić ma ze środków unijnych, z programu operacyjnego "Infrastruktura i środowisko". Inwestycja rozpocznie się w 2008 r. - To najdroższa inwestycja na liście Ministerstwa Gospodarki Morskiej. Mimo to, jeśli nic nadzwyczajnego się nie wydarzy, to na pewno zostanie zrealizowana - stwierdził, podczas wizyty w gdyńskim porcie, szef resortu Rafał Wiechecki. Terminal powstanie przy nabrzeżach Polskim i Fińskim, niedaleko wejścia do portu. Będzie on częścią VI Korytarza Transportowego TEN-T, biegnącego ze Skandynawii na południe Europy i dalej, do Azji. - To dla nas kluczowa inwestycja. Według przewidywań, w ciągu najbliższych 5 lat, ruch towarowy między Polską a Szwecją wzrosnąć ma dwukrotnie - podkreślił Walery Tankiewicz, członek zarządu gdyńskiego portu. Janusz Jarosiński, wiceprezes ZMPG, uważa, iż możliwości obecnej bazy promowej przy nabrzeżu Helskim są ograniczone i wkrótce zostaną wyczerpane. W br. planuje się przewiezienie na linii Gdynia - Karlskrona ok. 75 tys. samochodów ciężarowych i tyle samo osobowych. Trasę tę pokona także ponad 400 tys. pasażerów. Natomiast w 2011 r. pojazdów ciężarowych ma być ok. 150 tys., a osobowych - ponad 90 tys. Z kolei liczba pasażerów wzrośnie do ponad 450 tys. Nowy terminal ma zostać oddany do użytku właśnie w 2011 r. Za dwa lata rozpoczną się prace przygotowawcze i roboty drogowe, a sama budowa ruszy w 2009 r. Powstanie terminal publiczny, z przejściem granicznym, dwoma rampami nabrzeżowymi, budynkiem dworca pasażerskiego, magazynem celno-składowym i galerią dla pasażerów, który - oprócz połączenia Steny Line -będzie mógł obsługiwać także inne linie. Wyremontowane zostaną też drogi dojazdowe (m.in. przebudowana zostanie ul. Polska), sieć kolejowa oraz powstaną nowe parkingi. - Wtedy będą mogły do nas zawijać duże promy, nawet do 240 m długości i będziemy mogli obsługiwać dwa jednocześnie. Dzięki temu, większe będą nie tylko przeładunki, ale także opłaty portowe wpływające do naszego budżetu - podkreślił J. Jarosiński. Władze portu już teraz szukają armatorów chętnych do uruchomienia nowych połączeń promowych z terminalu. Mają nadzieję, że ruszą one wraz z jego otwarciem. Infrastruktura obecnej bazy promowej, która powstała na przełomie lat 80. i 90. w sąsiedztwie BCT, ma służyć do obsługi ruchu kontenerowego, a budynek dworca zostanie zamieniony na biurowiec. Ponadto, ZMPG zamierza, kosztem 18,14 mln euro, wybudować w pobliżu terminali kontenerowych centrum logistyczne; przystosować nabrzeże Bułgarskie do przeładunków drobnicy zjednostkowanej (za 26,54 mln euro); zmodernizować i pogłębić kanał portowy (do 13,5 m) oraz dostęp do nabrzeży: Helskiego I i II (kosztem 21,46 mln euro) oraz wyposażyć terminal ro-ro w dwie nowe rampy - za 13,46 mln euro.
 
PiF
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl