Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Spór o podwyżkę

Kurier Szczeciński, 2006-10-23
TRWAJĄ rozmowy na temat opłat, jakie zarząd portów będzie musiał uiszczać za tereny należące do Skarbu Państwa, na których działa Port Handlowy Świnoujście i terminal promów morskich. Starosta świnoujski chce je podnieść średnio o 100 procent, natomiast prezes zespołu portowego liczy, że nie wzrosną w ogóle. Jak informuje Robert Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia, port płaci już więcej za tereny, które należą do gminy. Jest ich jednak niewiele, bo zaledwie sześć nieruchomości o łącznej powierzchni nieco ponad 2 hektary. - Nowe stawki rocznej opłaty za wieczyste użytkowanie tych działek wynosiły poprzednio prawie 10,5 tysiąca złotych rocznie - mówi Karelus. Po podniesieniu stawek o 86 procent, wynoszą prawie 19,5 tys. W kwocie tej są upusty, od 10 do 15 procent, jakie wynegocjował z gminą Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Teraz jednak rozpoczęła się batalia o znacznie większe pieniądze, które trzeba będzie zapłacić od portowych działek należących do państwa z tytułu ich wieczystego użytkowania. W tym wypadku portowcy będą rozmawiali ze starostą powiatowym właściwym dla powiatu, na którym działa Port Handlowy Świnoujście i baza promów. Jest nim ta sama osoba - prezydent Świnoujścia. ZMPSiŚ chce, aby podwyżka była jak najniższa. Chodzi bowiem aż o 12 działek Skarbu Państwa, o łącznej powierzchni 127,5 hektarów. Za ich wieczyste użytkowanie kierownictwo zespołu portów płaciło dotychczas rocznie prawie 654,5 tys. zł. - Przyszło do nas siedem decyzji, w których starosta w imieniu Skarbu Państwa chce nam podnieść opłaty średnio o 101 procent - informuje Janusz Catewicz, prezes ZMPSiŚ. - Jeśli chodzi o działki Skarbu Państwa, to procedura jest jeszcze niezakończona - informuje Aleksander Harkowski, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta w Świnoujściu. Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia i starosta, tłumaczy decyzję o podwyżkach: - Rocznej opłaty z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości nie podnosiliśmy od sześciu lat. Tymczasem taki obowiązek nakłada na mnie Ustawa o gospodarce gruntami. W innym przypadku mógłbym ponieść konsekwencje. - Zgoda, rozumiem, że kwoty nie były waloryzowane, ale nie znam lepszego biznesu, jak podwyżka o 100 procent za okres zaledwie sześciu lat - ripostuje Catewicz. A. Harkowski tłumaczy jednak: - Wartość nieruchomości wzrasta, bo taki jest charakter świnoujskich terenów. Ceny idą więc w górę. Każda działka jest wyceniana osobno, z uwzględnieniem m.in. jej przeznaczenia, funkcji, obiektów, które na niej stoją, położenia. Ustawa nakłada obowiązek aktualizowania opłaty nie częściej niż raz na rok. Prezydent Żmurkiewicz przypomina, że jeżeli port nie byłby zadowolony z wysokości podwyżki, to będzie miał możliwość odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jeżeli portowcy nie byliby również zadowoleni z orzeczenia SKO, to pozostałaby im jeszcze droga sądowa. - Mam nadzieję, że przed SKO wynegocjujemy zerowy wzrost opłat. Przecież prezydent Świnoujścia musi też myśleć o swoich zakładach pracy, działających na tym terenie - twierdzi Catewicz. Prezes portów dodaje, że jeżeli jednak opłaty by wzrosły, to będzie trzeba podnieść czynsze dzierżawne Portowi Handlowemu Świnoujście i terminalowi promowemu.
 
kl
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl