TRWAJĄ rozmowy na temat opłat, jakie zarząd portów będzie musiał uiszczać za tereny należące do Skarbu Państwa, na których działa Port
Handlowy Świnoujście i terminal promów morskich. Starosta świnoujski chce je podnieść średnio o 100 procent, natomiast prezes zespołu portowego liczy, że nie wzrosną w ogóle.
Jak informuje Robert
Karelus, rzecznik prezydenta Świnoujścia, port płaci już więcej za tereny, które należą do gminy. Jest ich jednak niewiele, bo zaledwie sześć nieruchomości o łącznej powierzchni nieco ponad 2 hektary.
- Nowe stawki rocznej opłaty za wieczyste użytkowanie tych działek wynosiły poprzednio prawie 10,5 tysiąca złotych rocznie - mówi Karelus.
Po podniesieniu stawek o 86 procent, wynoszą prawie 19,5
tys. W kwocie tej są upusty, od 10 do 15 procent, jakie wynegocjował z gminą Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.
Teraz jednak rozpoczęła się batalia o znacznie większe pieniądze, które
trzeba będzie zapłacić od portowych działek należących do państwa z tytułu ich wieczystego użytkowania. W tym wypadku portowcy będą rozmawiali ze starostą powiatowym właściwym dla powiatu, na którym
działa Port Handlowy Świnoujście i baza promów. Jest nim ta sama osoba - prezydent Świnoujścia. ZMPSiŚ chce, aby podwyżka była jak najniższa. Chodzi bowiem aż o 12 działek Skarbu Państwa, o łącznej
powierzchni 127,5 hektarów. Za ich wieczyste użytkowanie kierownictwo zespołu portów płaciło dotychczas rocznie prawie 654,5 tys. zł.
- Przyszło do nas siedem decyzji, w których starosta w imieniu
Skarbu Państwa chce nam podnieść opłaty średnio o 101 procent - informuje Janusz Catewicz, prezes ZMPSiŚ.
- Jeśli chodzi o działki Skarbu Państwa, to procedura jest jeszcze niezakończona - informuje
Aleksander Harkowski, zastępca naczelnika Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta w Świnoujściu.
Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia i starosta, tłumaczy decyzję o podwyżkach: -
Rocznej opłaty z tytułu wieczystego użytkowania nieruchomości nie podnosiliśmy od sześciu lat. Tymczasem taki obowiązek nakłada na mnie Ustawa o gospodarce gruntami. W innym przypadku mógłbym ponieść
konsekwencje.
- Zgoda, rozumiem, że kwoty nie były waloryzowane, ale nie znam lepszego biznesu, jak podwyżka o 100 procent za okres zaledwie sześciu lat - ripostuje Catewicz.
A. Harkowski tłumaczy
jednak: - Wartość nieruchomości wzrasta, bo taki jest charakter świnoujskich terenów. Ceny idą więc w górę. Każda działka jest wyceniana osobno, z uwzględnieniem m.in. jej przeznaczenia, funkcji,
obiektów, które na niej stoją, położenia. Ustawa nakłada obowiązek aktualizowania opłaty nie częściej niż raz na rok.
Prezydent Żmurkiewicz przypomina, że jeżeli port nie byłby zadowolony z wysokości
podwyżki, to będzie miał możliwość odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Jeżeli portowcy nie byliby również zadowoleni z orzeczenia SKO, to pozostałaby im jeszcze droga sądowa.
- Mam
nadzieję, że przed SKO wynegocjujemy zerowy wzrost opłat. Przecież prezydent Świnoujścia musi też myśleć o swoich zakładach pracy, działających na tym terenie - twierdzi Catewicz.
Prezes portów dodaje,
że jeżeli jednak opłaty by wzrosły, to będzie trzeba podnieść czynsze dzierżawne Portowi Handlowemu Świnoujście i terminalowi promowemu.