Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stuknęłą mu 60-tka

Kurier Szczeciński, 2006-10-10
W czerwonym ratuszu śwIętowano niedawno 60-lecie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Były odznaczenia, gratulacje, prezenty. Był też bankietowy stół. A ponieważ obecnym dyrektorem tej placówki polskiej administracji morskiej jest Józef Gawłowicz, kapitan żeglugi wielkiej, pisarz marynista, to podczas jego przemówienia do gości wiele było nawiązań do literatury. We wstępie do jubileuszowego folderu J. Gawłowicz przypomniał, że: "początki administracji morskiej sięgają czasów biblijnych". Bowiem na polecenie mądrego króla Salomona zbudowano "okręty Tarszisz". Oznaczało to klasę statku zdolnego pływać do krańców ówcześnie znanego świata. "Istniał już wówczas protoplasta instytucji klasyfikacyjnej oraz urzędu morskiego, i chociaż nie zachowały się wzmianki o tym, jak wyglądały ówczesne inspekcje, wiemy, że zasadniczym ich celem było bezpieczeństwo żeglugi i życia na morzu" - czytamy. Za datę powstania Urzędu Morskiego w Szczecinie przyjmuje się 24 września 1946 r. gdy powołano jej pierwszego dyrektora. Na podstawie zarządzenia ministra żeglugi i handlu zagranicznego został nim kpt. ż.w. Jan Godecki. Rozpoczął się czas przywracania do użytku portów w Szczecinie i Świnoujściu. W 1948 r. Szczeciński Urząd Morski (taką wtedy nosił nazwę) wydobył ponad 130 wraków statków i urządzeń uniemożliwiających ruch na wodach. Jednocześnie rozpoczęto prace nad przywróceniem dla nawigacji toru wodnego. W 1960 r. komisja egzaminacyjna przy urzędzie przeprowadziła pierwszy egzamin na stopień kapitana, a jej przewodniczącym był kpt. Konstanty Maciejewicz. Momentem dramatycznym dla placówki był koniec lat 80. i konflikt Polski z NRD o redę portów. UMS i jej ówczesny dyrektor, kpt. Józef Stebnicki, na bieżąco kontrolowali poczynania naszych sąsiadów, którzy chcieli zawłaszczyć akwen z torem podejściowym do Świnoujścia i Szczecina. Ostatecznie w 1989 roku doszło do kompromisu rozgraniczającego wody morskie obu krajów. Natomiast w ubiegłej dekadzie do UMS wkroczyły nowoczesne systemy elektroniczne. Najpierw wprowadzono komputery, potem przyszedł czas na wielką inwestycję, dzięki której można byłoby kontrolować i zarządzać ruchem statków. Zamontowano radary, na dnie akwenów ułożono kable światłowodowe i w ten sposób zbudowano system VTS. Oddano go do użytku w 2000 r. Dziś Urząd Morski w Szczecinie administruje wodami morskimi wewnętrznymi (Zalew Szczeciński i Odra do mostu na Trasie Zamkowej), odcinkiem polskiego morza terytorialnego i odpowiadającą mu częścią wyłącznej strefy ekonomicznej, 19 morskimi portami i przystaniami na odcinku 82,4 km wybrzeża.
 
(kl)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl