W czerwonym ratuszu śwIętowano niedawno 60-lecie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Były odznaczenia, gratulacje, prezenty.
Był też bankietowy stół. A ponieważ obecnym dyrektorem tej placówki polskiej administracji morskiej jest Józef Gawłowicz, kapitan żeglugi wielkiej, pisarz marynista, to podczas jego przemówienia do gości
wiele było nawiązań do literatury.
We wstępie do jubileuszowego folderu J. Gawłowicz przypomniał, że: "początki administracji morskiej sięgają czasów biblijnych". Bowiem na polecenie mądrego króla
Salomona zbudowano "okręty Tarszisz". Oznaczało to klasę statku zdolnego pływać do krańców ówcześnie znanego świata. "Istniał już wówczas protoplasta instytucji klasyfikacyjnej oraz urzędu
morskiego, i chociaż nie zachowały się wzmianki o tym, jak wyglądały ówczesne inspekcje, wiemy, że zasadniczym ich celem było bezpieczeństwo żeglugi i życia na morzu" - czytamy.
Za datę powstania
Urzędu Morskiego w Szczecinie przyjmuje się 24 września 1946 r. gdy powołano jej pierwszego dyrektora. Na podstawie zarządzenia ministra żeglugi i handlu zagranicznego został nim kpt. ż.w. Jan Godecki.
Rozpoczął się czas przywracania do użytku portów w Szczecinie i Świnoujściu. W 1948 r. Szczeciński Urząd Morski (taką wtedy nosił nazwę) wydobył ponad 130 wraków statków i urządzeń uniemożliwiających ruch
na wodach. Jednocześnie rozpoczęto prace nad przywróceniem dla nawigacji toru wodnego.
W 1960 r. komisja egzaminacyjna przy urzędzie przeprowadziła pierwszy egzamin na stopień kapitana, a jej
przewodniczącym był kpt. Konstanty Maciejewicz.
Momentem dramatycznym dla placówki był koniec lat 80. i konflikt Polski z NRD o redę portów. UMS i jej ówczesny dyrektor, kpt. Józef Stebnicki, na
bieżąco kontrolowali poczynania naszych sąsiadów, którzy chcieli zawłaszczyć akwen z torem podejściowym do Świnoujścia i Szczecina. Ostatecznie w 1989 roku doszło do kompromisu rozgraniczającego wody
morskie obu krajów.
Natomiast w ubiegłej dekadzie do UMS wkroczyły nowoczesne systemy elektroniczne. Najpierw wprowadzono komputery, potem przyszedł czas na wielką inwestycję, dzięki której można
byłoby kontrolować i zarządzać ruchem statków. Zamontowano radary, na dnie akwenów ułożono kable światłowodowe i w ten sposób zbudowano system VTS. Oddano go do użytku w 2000 r.
Dziś Urząd Morski w
Szczecinie administruje wodami morskimi wewnętrznymi (Zalew Szczeciński i Odra do mostu na Trasie Zamkowej), odcinkiem polskiego morza terytorialnego i odpowiadającą mu częścią wyłącznej strefy
ekonomicznej, 19 morskimi portami i przystaniami na odcinku 82,4 km wybrzeża.